Фоллаут 4 как найти сына

Icon disambig

В Убежище есть статьи о других отцах.

Icon disambig

В Убежище есть статьи о других персонажах с именем Шон.

Mbox default

Для улучшения этой статьи желательно:

Дополнить недостающими сведениями (биография, данные официального гайда), приведя ссылки на источники.


См. также: список статей к доработке

В то время, в 2227 году, Институт делал большие успехи в производстве синтов. Но им этого было недостаточно. Любопытство исследователей и стремление достичь совершенства заставляли их двигаться дальше. Они хотели… создать идеальную машину. Поэтому они взяли за образец лучший на данный момент вариант – Человека. Он ходит, разговаривает, чётко излагает свои мысли…

Шон

Шон (англ. Shaun), также известный как «Отец»[1] (англ. Father) — персонаж Fallout 4, глава «Института» и (спойлер: сын Выжившего). Главный квестодатель сюжетной линии за Институт и антагонист остальных линий.

Биография[]

Mbox stub

Этот раздел не завершён

Вы можете помочь Убежищу, дополнив его.


См. также: Список статей с незавершёнными разделами

Раннее детство[]

Родился в 2077 году. В начале войны вместе со своими родителями попадает в Убежище 111. Не подозревая об истинном предназначении Убежища, Шон и его родители помещаются в криосон. Примерно через шесть месяцев после их помещения в криосон вспыхнуло восстание, и сотрудники покинули Убежище, оставив спящих внутри Убежища, совершенно не подозревающих о том, что произошло.

Спустя около 150 лет Институт обнаружил записи о Убежище. В то время Институт отчаянно нуждался в генетическом материале, не затронутом разрушительной радиацией, для своего проекта. Младенец Шон представлял собой идеальное донорство неиспорченной радиацией ДНК.

В 2227 году найден и похищен Келлогом и двумя учёными в Институт.

Жизнь в Институте[]

Шон был воспитан в Институте и позже назван ими «Отцом» за роль в обеспечении ДНК, необходимый для создания синтов третьего поколения. В неизвестное время Шон стал главой Института и узнал, что один из его родителей всё ещё жив, и в 2287 году отдал приказ разморозить своего отца/мать в Убежище 111, с которым(ой) позже встретился в Институте.

Воссоединение семьи[]

Шон считал пробуждение Выжившего своего рода «экспериментом», желая увидеть, действительно ли его родитель будет заботиться о нём достаточно, чтобы найти его.

После постройки телепорта для проникновения в Институт, Выжившему предстоит выбрать встать на сторону Шона или нет. Шон убеждён, что Институт — единственная надежда человечества, и пытается тонко убедить в этом родителя. Он даёт им почти неограниченный доступ в Институт, знакомит их с персоналом и даже поручает им миссии по поиску и возвращению сбежавших синтов.

Он также не возражает, если его родитель не согласен с его позицией, если они не подвергают опасности Институт, и продолжает поддерживать их как своего наследника, пока они верны Институту. Если Выживший в квесте «Расщепление семьи» ответит ему, что не смогут занять место директора Института, Шон призовёт создать своё собственное место, а не идти по его стопам.

Если Выживший выбрал сторону Института, то Шон будет поручать ему различные задания по привлечению новых людей в Институт, устранению различных целей и доставке необходимых предметов. На собрании директоров отделов он скажет о своей скорой смерти и передаче поста протагонисту после смерти. Его последними приказами будут уничтожение «Подземки» и Братства Стали. После выполнения этих заданий Шон умирает в возрасте 210 лет (или около 60, если не считать время в заморозке) из-за неизлечимой болезни. При присоединении Выжившего к Братству Стали или Подземке и выполнении их сюжетных линий, Шон погибает при взрыве Института.

Инвентарь[]

Квесты[]

  • Учреждение закрытого типа • Шон встречает Выжившего и предлагает вступить в Институт
  • Задержание • Шон попросит помощи у Выжившего в поимке синта-беглеца Гэбриэла (B5-92).
  • Битва за Банкер-Хилл • Шон хочет, чтобы Выживший пошёл в Банкер-Хилл и вернул обратно четырёх беглых синтов.
  • Новый облик человечества • Шон назначит Выжившего новым директором Института.
  • В западне • Шон попросит Выжившего завербовать для Института учёного-одиночку Т. С. Уоллеса.
  • Запуск • Шон попросит Выжившего записать речь для трансляции на радио и произвести запуск реактора в Институте.
  • У последней черты • Шон хочет, чтобы Выживший уничтожил Подземку.
  • Кораблекрушение • Шон хочет, чтобы Выживший уничтожил дирижабль Братства Стали -Придвен.
  • Расщепление семьи(спойлер: перед смертью Шон проводит разговор с Выжившим, после которого умирает из-за неизлечимой болезни.)
  • Критическая масса (Минитмены) и Критическая масса (Подземка) • В ходе квеста Шон даёт пароль для спасения синтов и учёных.
  • Критическая масса (Братство Стали) • Шон обвиняет Выжившего в том, что тот испортил все планы Института.

Заметки[]

  • После смерти Шона у отдела робототехники ему будет поставлен памятник. При попытке взаимодействовать с памятником Выживший будет выдавать фразу «Прощай, Шон».
  • Облик Шона определяется на основе внешнего вида его родителей, который настраивается игроком при создании персонажа[2].
  • Прозвище «Отец» Шон получил за то, что именно его чистая довоенная ДНК послужила основой для создания всех синтов третьего, а затем и четвёртого поколения.
  • В зависимости от варианта прохождения финальных квестов после смерти Шона появится его десятилетний клон-синт. В зависимости от текущий ситуации его функционал будет ограничен определёнными репликами и просьбами достать с поверхности определённые предметы под предлогом что-нибудь собрать. Взамен на эти вещи может давать модификации к определённым видам вооружений или уникальное оружие.
  • На протяжении всей сюжетной линии за Институт, Шон будет называть Выжившего папой (мамой).
  • Шона невозможно обокрасть.
  • Шон, Мари и Мэри — единственные младенцы, показанные в серии игр Fallout.

Появление[]

Шон появляется в Fallout 4 и Fallout Shelter Online.

За кулисами[]

До Тони Амендолаen на роль персонажа прослушивались другие актёры, которые не удовлетворяли задумки и ожидания Брайана Чепина и Эмиля Пальяруло. Голос Амендола помог лучше передать характер Шона персонажу игрока. По словам Пальяруло, команда всегда ожидала, что сын Выжившего будет находиться в Институте, но он не всегда был уверен, как именно это будет истолковано. Чепин же очень серьёзно отнесся к этому моменту и первой встрече с протагонистом; на них он потратил много времени в раздумьях и советами с другими разработчиками о том, как справиться с раскрытием информации[3].

Галерея[]

Шон перед смертью

Шон перед смертью

Памятник Шону в Институте, после его смерти

Памятник Шону в Институте, после его смерти

Кровать Шона в концовке игры

Карточка персонажа в Fallout Shelter Online

FSO UITex YS C Bg HeroShare shengfu

Примечания[]

  1. Его игровое название
  2. Тодд Говард Bethesda E3 Showcase.
  3. Круглый стол работников Bethesda в 2023 году: It’s a tough call, I think I’m gonna go with… meeting Father in the Institute in Fallout 4. That was… Emil, I don’t remember how many revisions of that conversation we did over the years. That was a big piece of it. But then also for me, it was super important, I was like ‘Listen… we gotta let you shoot him.’ We have to handle, like, what if you don’t wanna deal with this? What do we do? We have to let you get away with it. And I’m really glad that we took the time.»
    Kenneth Vigue: «Yeah, that was a very unexpected moment for me…; Yeah, we knew when we were doing the game that the kid was Father. But we didn’t really know how we were gonna write that. And then like, Chappy, you spent a lot of time just thinking about it and talking about it. Taking it seriously, like wow. It was… yeah, oh boy.; …And that was definitely a case where, like, we did some revisions, we did some drafts of that. And then once we cast the role and we had that to work with. Then we could kinda go back and say, „Alright, well now I know what he sounds like, how can we use that to our advantage?“ And I think that helped a lot

п·о·р

Антагонисты

Fallout Создатель · Лейтенант · Морфеус
Fallout 2 Фрэнк Хорриган · Дик Ричардсон
Fallout Tactics Калькулятор · Генерал Барнаки · Латам
Fallout 3 Президент Эдем · Полковник Отем
Operation: Anchorage Генерал Циньвэй · Защитник Сибли
The Pitt Ашур · Вернер
Broken Steel Начальник отряда «Сигма»
Point Lookout Профессор Кэлверт · Тобар-Паромщик
Mothership Zeta Капитан Чужих · Лейтенант чужих
Fallout: New Vegas Бенни · Легат Ланий и Цезарь · Генерал Ли Оливер и Президент Кимбол · Мистер Хаус
Dead Money Отец Элайджа
Honest Hearts Соль-на-Раны
Old World Blues Доктор Мёбиус · Доктор Клейн
Lonesome Road Улисс
Fallout 4 Келлог · Дездемона · Отец · Артур Мэксон
Automatron Механист
Far Harbor ДиМА · Верховный исповедник Тект
Fallout: Brotherhood of Steel Блейк  · Джейн  · Аттис
Van Buren Виктор Преспер  · Кольридж

п·о·р

Сэнкчуари

Локации Дом завтрашнего дня · Подвал · Дом Розы Вырезанный контент
Персонажи Бейкер · Выживший · Джаани · Кодсворт · Марси Лон · Матушка Мёрфи · Мисс Роза · Миссис Вашингтон · Миссис Донохью · Миссис Паркер · Миссис Самнер · Миссис Уитфилд · Миссис Эйбл · Мистер Вашингтон · Мистер ДиПьетро · Мистер Донохью · Мистер Паркер · Мистер Рассел · Мистер Самнер · Мистер Смит · Мистер Уитфилд · Мистер Хоторн · Мистер Эйбл · Нейт · Нора · Поселенец · Представитель «Волт-Тек» · Стурджес · Сын мисс Розы · Цзюнь Лон · Шон
Квесты Основные Время на исходе · Молекулярный уровень · Война никогда не меняется
Побочные Зов свободы · Сэнкчуари (квест) · Экспансия

п·о·р

Институт

Локации Институт • Бюро Робоконтроля • Олд-роботикс • Отдел роботехники • Отдел бионаук • Отдел высших систем • Лаборатория ВРЭ
Персонажи Айзек Карлин • Алан Бинэ • Алана Секорд • Армитидж • Гэбриэл • Джастин Айо • Дженет Томпсон • Джулия Томпсон • Дин Фолькерт • Доктор Ли • Д-р Зиммер • Ева • Квентин Филмор • Клейтон Холдрен • Лайам Бинэ • Лоуренс Хиггс • Макс Локен • Натан Филмор • Ньютон Оберли • Розалинда Орман • Служащий Института • Уильям Мосли • Шон сын • Шон (синт) • Эван Уотсон • Эдгар Суонн • Элис Томпсон • Элли Филмор • Энрико Томпсон • X4-18 • X6-88
Безымянные персонажи Синт • Синт (торговец) • Институтский охотник • Таинственная фигура • Учёный Института
Квесты Основные Учреждение закрытого типа • Задержание • Битва за Банкер-Хилл • Новый облик человечества • Масс фьюжн • В западне • Запуск • У последней черты • Кораблекрушение • Расщепление семьи
Побочные квесты Борьба за урожай • Борьба с вредителями • Гипотеза • Запретное знание • Политическая симпатия • Приобретение • Раздор • Рекламация • Утечка
Неотмечаемые Найти лом в <случайной локации> (для Шона)
Вырезанные 20 лье под водой • Вне сетки • Замена

Часто игроки не знают в Fallout 4, где найти сына. Шон еще в самом начале войны был помещен в криокамеру, которую похитили ученые из Института. На тот момент они хотели использовать Шона, как донора, чтобы создать более совершенное поколение синтов. Как выяснится позже, сын Выжившего возглавит Институт. Поэтому его можно встретить только в Институте. У главного героя будет только одна возможность встретиться со своим сыном – во время прохождения задания «Изгнание».

Plan

  • 1 Что случилось с Шоном Fallout 4?
  • 2 Как спасти Шона в Fallout 4?
  • 3 Где находится Келлог?
  • 4 Где найти ключ от дома Келлога?
  • 5 Как выйти из воспоминаний Келлога?
  • 6 Для чего нужен кибернетический ингибитор боли?
  • 7 Как попасть в подземку?
  • 8 Как закончить игру за Минитменов?
  • 9 Как попасть на базу Братства Стали в Fallout 4?
  • 10 Как найти Братство Стали в Fallout 4?
  • 11 Где находится Паладин данс?
  • 12 Как снять с Паладина данса силовую броню?

При присоединении Выжившего к Братству Стали или Подземке и выполнении их сюжетных линий, Шон погибает при взрыве Института.

Как спасти Шона в Fallout 4?

Спасти никак нельзя. Минимальный ущерб фракциям только в концовке за Минитменов (будет уничтожен Институт, а Братство Стали и Подземка останутся живы и лояльны к протагонисту).

Где найти Шона после уничтожения института?

По внешнему виду Шону-синту 10 лет. В случае уничтожения Института выдаёт Выжившему диск Голозапись Шона, которую Отец просил передать Выжившему. После квеста «Учреждение закрытого типа», Шон будет находиться в Отделе высших систем в отключенном виде (хотя он по-прежнему будет моргать).

Что будет если вступить в институт Fallout 4?

В случае выбора Института к нему присоединятся Минитмены, а Подземка и Братство Стали будут уничтожены. Выражение поддержки Институту несколько упрощает жизнь и сокращает количество забот – но и укорачивает «концовку». …

Где находится Келлог?

Келлог — посёлок в Туруханском районе Красноярского края.

Где найти ключ от дома Келлога?

Ключ можно получить, убедив самого Макдонаха (оранжевая проверка Харизмы), либо Женеву (красная/оранжевая проверки Харизмы или 250 крышек). Украсть ключ из письменного стола Женевы или вскрыть личный сейф мэра. Также ключ от дома Келлога имеется у мэра Макдонаха и его можно украсть.

Где вход в форт?

Попасть внутрь можно через люк на крыше (охраняется турелями) или подземную парковку. В стенах форта находится множество синтов, также стоит остерегаться лазерных турелей.

Как выйти из форта Хаген?

Командный центр базы

  1. От заваленного входа поворачиваем влево и идём «придерживаясь стены правой рукой».
  2. С другой стороны форта можно подняться на крышу и найти люк на 2-й этаж.
  3. На крыше находится надстройка с лифтом, ведущим прямиком в командный центр базы (заперта изнутри с терминала).

Как выйти из воспоминаний Келлога?

В мозги то вы попали, а вот как выйти из воспоминаний Келлога в Fallout 4? Для того чтобы выбраться оттуда надо смотреть на картинку в телевизоре что там стоит. После путешествия говорим с доктором и идем искать ученого в Светящемся море.

Для чего нужен кибернетический ингибитор боли?

Является имплантантом, вживленным в Конрада Келлога учеными в Институте. Хотя его предназначение не указано в игре, название подразумевает использование в качестве импланта притупляющего боль. Данный имплант позволял Келлогу более эффективно сражаться не отвлекаясь на боль.

Какая концовка лучше в Fallout 4?

Лучшая концовка Fallout 4Все живы и все счастливы Но, Bethesda есть Bethesda, и еще одна концовка (пятая) все же есть, которая позволит Герою общаться и сохранить все фракции, уничтожив Институт, и даже выполнять квесты после сюжета (всего, общего и глобального, а не только части по нахождению сына).

Что будет если вступить в братство стали?

Братство стали это одна из четырех фракций в игре Fallout 4. Данная фракция имеет свои преимущества и нередко выбирается большинством геймеров. Если вы вступите в братство стали, вам предстоит пройти много миссий и в конечном итоге поспособствовать уничтожению или спасению других фракций.

Как попасть в подземку?

Найти и вступить в «подземку» можно с помощью двух заданий: Дорога к свободе или Молекулярный уровень. Первое является отдельным заданием, второе – частью основной сюжетной линии. Подробнее о каждом из них читайте на отдельной странице.

Как закончить игру за Минитменов?

Концовка за Минитменов возможна при таких сюжетных поворотах: Убиваем Кэллога, любуемся на дирижабль «Придвен» вместе с кучей народу из Братства Стали. Сбиваем их винтокрылы, часто летающие над Замком – ибо нефиг; Водим дружбу с Подземкой ради оружия и брони, но только до квеста «Битва за Банкер-Хилл»!

Сколько всего заданий у Минитменов?

Всего за эту фракцию нужно выполнить 8 миссий.

Кто такие Минитмены Fallout 4?

Минитмены — фракция, осуществляющая свою деятельность, на выжженной ядерной войной, земле Содружества в игре Fallout 4. Минитмены организовывают помощь всем поселениям Содружества, их помощь может быть как военной, в защите от рейдеров и мутантов, так и гуманитарной.

Как попасть на базу Братства Стали в Fallout 4?

База братства находится на корабле Придвен. По умолчанию его в Содружестве нет, он прилетит только после выполнения задания Воссоединение, по основной сюжетной линии. На находящейся рядом локации Бостонский аэропорт братство также обустроит свою наземную базу.

Как найти Братство Стали в Fallout 4?

Штабом организации является Цитадель, которая находится в Вашингтоне на территории бывшего Пентагона.

Как попасть на корабль братство стали?

Осмотреть корабль Братства стали Вы можете: Пойти в Бостонский аэропорт и поговорить с любым из солдатов Братства стали. Он порекомендует вам попробоваться в качестве новобранца в Кембриджском полицейском участке у паладина Данса.

Как попасть в братство стали?

Двигайтесь к данной локации, где вы впервые встретите Брата Дэнса в Силовой Броне, который сражается с кучей гулей и супермутантом. Помогите ему и после поговорите с ним. После разговора откроется квест Призыв к Оружию (Call To Arms). Выполнив его вы получите приглашение в Братство Стали.

Где находится Паладин данс?

Паладин Данс находится в Кембриджском Полицейском Участке. Оказавшись рядом с этим местом вы увидите сообщение о доступной радиочастоте — Военной частота AF95. На ней будет крутиться сообщения о том, что Братству Стали требуется помощь в том самом Полицейском Участке.

Как снять с Паладина данса силовую броню?

Есть более простой 100%-ый способ снять с Паладина Данса силовую броню:

  1. Подходим к Дансу, открываем консоль (~), тыкаем в Данса, чтобы увидеть его ID (0005de4d)
  2. Вводим в консоли «inv» (без ковычек), таким образом мы видим полный перечень того, что есть у Данса.

Как не убивать паладина данса?

Поговорить с паладином Дансом и/или Казните паладина Данса

  1. Уничтожить угрозу немедленно, не разговаривая с Дансом.
  2. Или, поговорить с ним в угрожающем тоне. Если убеждения не сработают, паладин Данс отдаст вам приказ убить его. Сделайте ему одолжение, а затем заберите его голожетоны.

Шон в Fallout 4 – это сын главного героя или героини игры. Игрок может видеть его в первый раз в возрасте нескольких месяцев, незадолго до того момента, как начнётся Великая война. Когда по телевизору объявят о том, что Китай нанёс ядерный удар по США и завоют сирены, муж или жена берут ребёнка в руки и уносят его с собой в Убежище 111, где всю семью замораживают по плану на 200 с лишним лет. Как оказалось, что-то пошло не так и криогенная установка дала сбой (как позже выясниться в бункер вторгся Институт) и главный герой просыпается. Он может ясно видеть из своей криокапсулы, что соседнюю капсулу открывают неизвестные и похищают ребёнка, предварительно убив жену/мужа. Затем главный герой снова отправляется в крио-сон и просыпается спустя 60-70 лет.

Вся сюжетная линия игры построена на поиске Шона любыми возможными путями. Как выяснится по ходу игры – все улики говорят о том, что похищение ребёнка инициировал Институт, после чего главный герой должен найти и попасть в Институт. Когда вы попадаете в Институт, то узнаёте, что Шону уже за 60 и он жив и невредим, да и мало того: является главой (директором) Института.

Шон в Fallout 4-2

Варианты концовки

  • Если вы играете против Института, то вам придётся убить вашего сына и душещипательной концовки не будет.
  • Если же вы играли за Институт, то трогательное прощание с Шоном в конце игры вам обеспечено, так как он умирает от старости или какого-то заболевания.

Видео:

FO76 ui exploration team

For the synth prototype child created by Shaun, see Shaun (synth).

At that time, the year 2227, the Institute had made great strides in synth production. But it was never enough. Scientific curiosity, and the goal of perfection, drove them ever onward. What they wanted was… the perfect machine. So they followed the best example thus far — the human being. Walking, talking, fully articulate… Capable of anything.— Shaun discussing the creation of the Gen 3 synths with the Sole Survivor.

Shaun, also known as Father, is the son of the Sole Survivor and is the director of the Institute in 2287. He serves as the primary antagonist of Fallout 4 for three of the game’s four endings.

Background

Surviving the Great War

Shaun was less than a year old by October 2077.[4] On October 23, during the outbreak of the Great War, his parents took him and fled to nearby Vault 111 as the atomic bombs began to fall on the Commonwealth. Unaware of the true purpose of the Vault, Shaun and his parents became frozen in cryogenic suspension. Approximately six months following their internment, a revolt occurred and the staff abandoned Vault 111, leaving behind those frozen within, completely unaware of what had occurred.

The cryogenically preserved Vault participants remained undisturbed for around 150 years until the Institute discovered records regarding Vault 111. At this time, the Institute was desperate for genetic material unaffected by the radiation-ravaged wasteland for their Third Generation Synth project. The infant, Shaun, represented the perfect source of uncorrupted DNA, and the Institute set about to acquire him.

Sometime in 2227, the Institute dispatched their mercenary, Conrad Kellogg, to Vault 111 to retrieve Shaun. Along with two Institute technicians, Kellogg revived Shaun and his parents. The parent holding Shaun was unwilling to part with their son and resisted Kellogg and was shot and killed. Kellogg then returned the other parent to cryogenic suspension and terminated the life support of the other frozen Vault participants.

Living with the Institute

Shaun was then raised by the Institute as one of their own, later nicknamed «Father» for his role in providing the DNA required to complete the third generation synths. In time, he became the acting director of the Institute. After his promotion, he learned the truth that one of his parents was still alive.

His feelings about the Institute as the future and last hope of humanity are based upon the beliefs he was instilled under their control; he possesses a fear of the surface, having never visited it himself since he was an infant, and he is concerned of the potential threats of the Commonwealth to the Institute.[5] Ultimately, Shaun wishes to take humanity further underground and away from the radiation, mutant, and danger-infested surface world.[6] Shaun does not require the rest of the Institute to adhere to his personal beliefs. In contrast to his contempt towards people above, he is not only open to recruitment of talented individuals, but allows them to gain high positions, like with Madison Li.

Reunion with his parent

Shaun’s surviving parent, who later becomes known as the Sole Survivor of Vault 111, would later escape the Vault in 2287. Unknown to the Sole Survivor upon their awakening, it was Shaun’s personal choice to awaken the Sole Survivor from cryostasis, not an error of Vault 111. Shaun considered the Sole Survivor’s awakening to be an «experiment» of sorts, wishing to see whether or not their parent would care about him enough to seek him out. Shaun has a very aggressive form of cancer and one of the endings is for the Sole Survivor to take Shaun’s place as director of the Institute upon his death, which was his primary wish all along.

After building a teleporter to infiltrate the Institute, the Sole Survivor finds Shaun, shocked to discover he is an elderly man and not the boy they envisioned. Meanwhile, Shaun struggles somewhat with being reunited with the Sole Survivor in the Institute, ironically seeing one of his parents ‘younger’ than himself and wondering what they could have shared if the circumstances had been different.

The Sole Survivor can choose whether or not to side with him. Shaun is convinced that the Institute is the only hope for humanity and tries to subtly convince the Sole Survivor of this. He gives them nearly unlimited access to the Institute, introduces them to the personnel of the Institute and even trusts them with missions to seek out and retrieve rogue synths.

He also does not seem to mind if his parent disagrees with his stances as long as they don’t endanger the Institute, and continues supporting them as their heir for as long as they are loyal to the Institute. Should the Sole Survivor, during the quest Nuclear Family, tell them that they don’t believe that they can take his place, Shaun encourages them to create their own place rather than follow in his footsteps.[7]

Personality

I am sorry. I must think first of the safety of the Institute, and in the cruel world that has developed, those who are not with us are against us.

Having been raised in and by the Institute rather than by his parents, Shaun mostly lacks compassion, though he has a strong desire for humanity to survive and believes he is doing what he must to protect humanity from extinction. Although he puts on a well-mannered attitude when reuniting with his parent, if the Sole Survivor keeps doing quests for Shaun, it soon becomes evident that Shaun has the capacity for being quite homicidal and violent to those who wish to get in the Institute’s ways, particularly when he orders the deaths of two other factions. If the Sole Survivor refuses to kill the Railroad, Shaun then changes it to an order instead of a request, claiming it «needs» to be done. Shaun never uses «kill» or «slaughter» when he insists the Railroad and the Brotherhood of Steel be taken out, using language like «destroy» and «eliminate» instead. Shaun only uses «kill» regarding the possibility of the Institute being killed.

FO4 Shaun dead Commonwealth

«But now… this just confirms the truth I’ve always known. The Commonwealth is… dead. There’s no future here. The only hope for humanity lies below.»

As he has never explored the surface himself beyond infancy, as well as being raised to become a leader who dishes out orders, Shaun is used to ordering others to do his requests indirectly for him, such as using synths as his lapdogs. Shaun is never shown expressing a desire to talk things out with Desdemona or Arthur Maxson peacefully. Another example of his observant nature is his desire for the Institute to remain in secrecy, as well as him condoning his organization abducting people for the Institute’s research. Shaun and the Institute are also unable to solve the issue of runaway synths to the degree the Institute requires an entire bureau to retrieving them; rather than solving the issue first, Shaun instead tells his parent to go murder the other factions. This shows Shaun’s priorities, his very cynical attitude towards other people, as well as his reluctance to compromise. His view that humanity should remain underground for its protection is similar to that of the Vault-Tec Corporation, as well as Alphonse Almodovar.

His impersonal attitude towards murder is also shown by him freeing his parent, but also potentially allowing his parent to be killed by the various dangers in the wasteland. However, it is suggested that Shaun wanted to test his parent as an example of humanity, and to have faith restored in human nature as well as the parent he never knew. The Sole Survivor may try to challenge their son’s beliefs, though it is impossible for Shaun to fully come around regarding his attitudes towards the people of the Commonwealth, partially due to some of the limited dialogue options of Fallout 4. If the Sole Survivor tells Shaun that life on the surface is not that horrible and people manage anyway, Shaun replies, «Perhaps, but at costs too great to be worth it.» He is idealistic when it comes to his parent and admits to not having given much thought to the possibility of the Sole Survivor wishing not to represent the Institute.[8]

Shaun does not believe that synths are truly «sentient» and views them as tools, finding the idea of sentient synths to be ludicrous.[9] As such, he views the Railroad as an illogical and ridiculous organization with misguided beliefs. He claims he has dealt with them and seen the lengths they do to complete their objectives and says they refuse to listen to reason, calling them zealots with a bizarre crusade with no regard for human life. If the Sole Survivor reveals they helped the Railroad during the Battle of Bunker Hill, Shaun calls their actions «so stupid» and raises his voice, saying synths can not truly feel emotions like fear. Shaun seems to be in denial of synths gaining consciousness similar to humans, even in spite of Alan Binet’s evidence.

Shaun seems indifferent upon remembering the death of one of his parents. He refers to the «incident» as «collateral damage» which potentially angers the Sole Survivor, though Shaun does offer that he has had his whole life to come to terms with that information. While Shaun agrees his parent was killed, he is unsure if it should be called murder. However, despite this indifference, he never lets go of hatred towards his parent’s murderer, Conrad Kellogg, whom he does not forgive even if the Sole Survivor does.[10]

He does occasionally show some compassion. For instance, he apologizes to his surviving parent for the Railroad’s destruction, which he does even if the Sole Survivor destroys them before Shaun orders it. He also claims he does not take pleasure in their destruction and that he has never been one to advocate violence, but views it as a necessity in their situation. If the Sole Survivor keeps working with the Institute, Shaun does eventually agree to finally address the people of the Commonwealth and engage in public relations with them, though in the style of a recorded message with his parent as the narrator instead of him, another example of Shaun’s indirect behavior.

Interactions with the player character

Interactions overview

Interactions
Icon quest starter
This character starts quests.
  • Institutionalized
  • Synth Retention
  • Battle of Bunker Hill
  • Mankind — Redefined
  • Nuclear Family
FO76 ui icon quest
This character is involved in quests.
  • War Never Changes
  • Mass Fusion
  • Pinned
  • Powering Up
  • End of the Line
  • Airship Down

Quests

  • War Never Changes: Shaun is present as an infant when the Great War begins, and the Sole Survivor’s spouse carries him to Vault 111 where he is put into stasis along with them.
  • Institutionalized: The Sole Survivor makes it to the Institute and meets Shaun for the first time since he was taken as a child; now grown up and the Institute’s Director.
  • Synth Retention: Shaun requests help dealing with a renegade synth turned raider at Libertalia.
  • The Battle of Bunker Hill: Shaun tells his parent about the importance of taking over Bunker Hill. Shaun’s motive is to reclaim some escaped synths held there under the protection of the Railroad and progress the Institute’s control over the Commonwealth. He later speaks with his parent aboard the rooftops of the C.I.T. ruins about how he has never seen the surface until today, which only affirms his belief the Commonwealth is dead and has no future. Shaun reveals the truth about his abduction as an infant, as well as his parent’s awakening. Shaun’s reaction will either be satisfaction if the Sole Survivor helped succeed the mission, or disappointment if the Institute lost the battle. The Sole Survivor decides whether or not to keep supporting Shaun’s mission.
  • Mankind — Redefined: Shaun appears at the directorate meeting where he reveals Phase Three, the completion of a reactor to ensure the Institute can thrive underground, as well as his fatal medical condition and his plan for the Sole Survivor to be his successor.
  • Mass Fusion: Shaun requests the Sole Survivor help Allie Filmore take the beryllium agitator from the Mass Fusion building to keep the Institute running.
  • Pinned: Shaun requests T.S. Wallace be recruited into the Institute, potentially causing a quarrel between the Sole Survivor and the Minutemen.
  • Powering Up: Shaun requests the Sole Survivor record a message for the Commonwealth so they know the Institute’s intentions. The Sole Survivor also activates the reactor and attends a board meeting.
  • End of the Line: Shaun requests Desdemona and the Railroad to be killed.
  • Airship Down: Shaun requests the Brotherhood of Steel to be killed.
  • Nuclear Family: Shaun speaks with the Sole Survivor on his deathbed, after they have agreed to carry on his legacy and secured victory for the Institute in the Commonwealth.

Non-Institute endings

During the Minutemen/Brotherhood of Steel/Railroad endings, when the Sole Survivor can talk to Shaun on his deathbed, he remains convinced to the end that by destroying the Institute they are making a terrible mistake, and is forthcoming in his bitterness at the turn of events. His parent can convince him to grant the access codes to at least partially disable some of the synth defenders fighting the player character’s allied forces, assuming they pass the Charisma checks, before he asks them to leave him be as his death is coming regardless of whether or not the Institute detonates. If this ending is taken and the young synth is taken with them, the Sole Survivor will receive a holotape recorded by Father after being interacted with. The synth Shaun tells the Sole Survivor «I didn’t listen to it, so I dunno what it says, but I think it’s important».

It is revealed that the young boy was reprogrammed to believe that the player character is their parent, as the first meeting between the synth and player character (who was led to believe that the synth was their missing son) caused the synth to become confused and call for help. The reason for him being reprogrammed is explained by the real Shaun in the holotape, saying «I would ask only that you give him a chance. A chance to be a part of whatever future awaits the Commonwealth.»

Inventory

Notes

  • Shaun’s crib mobile plays the Baby Steps theme from Fallout 3.
  • Shaun’s appearance will alter based on Nate and Nora’s appearance, similar to how James’ appearance alters slightly depending on the Lone Wanderer’s race in Fallout 3. Todd Howard’s comments on this were originally assumed to refer to the infant version of Shaun, as they were made public at the game’s E3 demonstration before the adult Shaun was even known to be a character. In truth, only the skin color and eye color of the infant version of Shaun will change to match his parents. The adult version of Shaun encountered in the Institute will have the same hairstyle and beard as the player character, as well as eye and hair color. However, Shaun’s skin tone amalgams both parents at initial character creation. He will usually have similar eyebrows and skull structure to the female player character, set during initial character creation.
  • A copy of «You’re SPECIAL!» can be found in Shaun’s room before and after the war lying next to his crib. It can be collected by the Sole Survivor after the war and allows the player character’s choice of 1 point in one SPECIAL stat.
  • Dialogue between the Sole Survivor and their spouse reveals that Shaun was conceived at a nearby park.[11]
  • If the Institute ending is chosen, a grave marker will be seen in the Institute’s main room in front of the Robotics section. The Sole Survivor will then say «Goodbye Shaun» if interacted with.
  • Shaun can be damaged without him turning hostile.
  • Shaun can also be killed right after meeting him; doing so will lock one out from the Institute storyline and make the faction permanently hostile.
  • Shaun is one of the few characters that has a scripted death and will not survive any of the four endings regardless of any action that the player character takes.
  • Shaun may speak the speech from Powering Up on Diamond City Radio if enemies with the Institute.
  • If the player character attempts to carry Shaun’s body the message «the item is too heavy to carry» will be given until all objects are removed from his corpse.
  • Upon meeting for the first time, in dialogue, Shaun will state he stands with the player character unarmed. However, Shaun will be carrying an Institute pistol and some fusion cells.

Notable quotes

  • «You’ve seen the Commonwealth. You must have some idea of how this world works. You’re either with us, or you’re not. I’m afraid it’s that simple.«

    Icon sound trigger

    Icon sound

  • «The Institute… It’s important. It really is humanity’s best hope for the future, no matter what those above ground might think of us.«

    Icon sound trigger

    Icon sound

  • «But then you learned that your son was no longer an infant, but a 10 year old boy. You believed that ten years had passed. Is it really so hard to accept that it was not ten, but sixty years? That is the reality.«

    Icon sound trigger

    Icon sound

  • «You have traveled very far, and suffered a great deal, to find your son. Well, your tenacity and dedication have been rewarded. It’s good to finally meet you, after all this time. It’s me. I am Shaun. I am… your son.«

    Icon sound trigger

    Icon sound

  • «The Institute is now your home as much as it is mine. Please, take some time and get to know it. Meet the people you’ll be working with.«

    Icon sound trigger

    Icon sound

Appearances

Shaun appears in Fallout 4 and Fallout Shelter Online.

Behind the scenes

  • Shaun is voiced by Tony Amendola, who also voiced Josh and Colonel Gage. Once Amendola was cast, knowing what Shaun sounded like as Father helped the development team capture his character better, using the sound of his voice to their advantage.[Non-game 1]
    • In localized versions of the game, Shaun’s voice is dubbed by Naomi Kusumi (Japanese) and Luis Mas (Spanish).
  • Quest designer Brian Chapin worked on Shaun’s writing. The very first scene of meeting Shaun as Father in the Institute was very important to Chapin; he and lead designer Emil Pagliarulo revised that first conversation for years during Fallout 4s development. Chapin also made sure to emphasize that the player should have the opportunity to kill Shaun during the reveal.[Non-game 1]
  • According to Pagliarulo, the team always knew that the Sole Survivor’s son would be Father in the Institute, but were not always sure exactly how that would be written. Chapin took the weight of it very seriously, and «spent a lot of time» thinking it over and talking to other developers about how to handle the reveal.[Non-game 1]

Gallery

Fallout 4

Shaun with his parents

Shaun with his parents

Shaun as an infant in 2077

Shaun as an infant in 2077

Shaun being held by his mother as the family barely makes it inside Vault 111

Shaun being held by his mother as the family barely makes it inside Vault 111

Shaun's abduction in the memories of Conrad Kellogg

Shaun's last moment with the Sole Survivor in 2287

Shaun’s last moment with the Sole Survivor in 2287

Memorial to Shaun after his death

Memorial to Shaun after his death

Shaun if he is black

Shaun if he is black

An example of how closely Shaun can resemble his parent

An example of how closely Shaun can resemble his parent

Concept art of Shaun's abduction from Nora in The Art of Fallout 4

Fallout Shelter Online

Shaun's hero card in Fallout Shelter Online

Shaun's hero card in Fallout Shelter Online

Shaun’s hero card in Fallout Shelter Online

Shaun's maxed hero card in Fallout Shelter Online

Shaun’s maxed hero card in Fallout Shelter Online

References

  1. Shaun: «In the Vault, you had no concept of the passage of time. You were released from your pod, and went searching for the son you’d lost. But then you learned that your son was no longer an infant, but a 10 year old boy. You believed that ten years had passed. Is it really so hard to accept that it was not ten, but sixty years? That is the reality. And here I am. Raised by the Institute, and now its leader.»
    (Shaun’s dialogue)
  2. Events of Nuclear Family and The Nuclear Option quests
  3. Hi honey!
  4. The Sole Survivor: «My baby, Shaun, was kidnapped. He’s not even a year old.«
    (Nate and Nora’s dialogue)
  5. The Sole Survivor: «Why do you care what happens on the surface? You’re in your own world down here.»
    Shaun: «Because there are forces on the surface that could pose a threat to us, and only a fool ignores a possible threat. We might diminish that danger by correcting the false perception that we intend some great harm to mankind.»
    (Shaun’s dialogue)
  6. Shaun: «You know, in all my years, I’ve never set foot outside the Institute. Not once, since the day they brought me here. I’ve never had a reason. But now… this just confirms the truth I’ve always known. The Commonwealth is… dead. There’s no future here. The only hope for humanity lies below.»
    (Shaun’s dialogue)
  7. The Sole Survivor: «I don’t know if I can take your place.»
    Shaun: «You don’t need to look at it that way. Don’t worry about taking my place. Make your own place.»
    (Shaun’s dialogue)
  8. Shaun: «To be quite honest: no, I hadn’t considered that. It would be such a poor decision on your part, I had not given it much thought.»
    (Shaun’s dialogue)
  9. Shaun: «They no doubt mean to «free» these synths, in their delusion that synths are somehow sentient beings.»
    (Shaun’s dialogue)
  10. The Sole Survivor: «After what I’ve seen, I pity the man. He was as much a victim as anything.»
    Shaun: «After what he did to you? I’m shocked you would be so generous. But yes, I understand you’ve… experienced things. Perhaps you ended up knowing him better. I, for one, will never truly forgive him.»
    (Shaun’s dialogue)
  11. Nate: «Is it gonna be like the last time we went to the park?«
    Nora: «Right. The park. With you. Because I want to get pregnant again.«
    (Nate and Nora’s dialogue)

Non-game

  1. 1.0 1.1 1.2 Bethesda Writers’ Roundtable and Interview 2023 (Part 2) (reference starts at 2:09):
    Brian Chapin: «It’s a tough call, I think I’m gonna go with… meeting Father in the Institute in Fallout 4. That was… Emil, I don’t remember how many revisions of that conversation we did over the years. That was a big piece of it. But then also for me, it was super important, I was like ‘Listen… we gotta let you shoot him.’ We have to handle, like, what if you don’t wanna deal with this? What do we do? We have to let you get away with it. And I’m really glad that we took the time.»
    Kenneth Vigue: «Yeah, that was a very unexpected moment for me.»
    Emil Pagliarulo: «Yeah, we knew when we were doing the game that the kid was Father. But we didn’t really know how we were gonna write that. And then like, Chappy, you spent a lot of time just thinking about it and talking about it. Taking it seriously, like wow. It was… yeah, oh boy.»
    Brian Chapin: «And that was definitely a case where, like, we did some revisions, we did some drafts of that. And then once we cast the role and we had that to work with. Then we could kinda go back and say, ‘Alright, well now I know what he sounds like, how can we use that to our advantage?’ And I think that helped a lot.»

v · d · e

Major antagonists

Fallout Master · Lieutenant · Morpheus
Fallout 2 Dick Richardson · Frank Horrigan
Fallout 3 Main Augustus Autumn · John Henry Eden · Stanislaus Braun
Add-ons General Jingwei and Defender Sibley Operation: Anchorage (add-on)  · Ishmael Ashur or Wernher The Pitt (add-on) · Professor Calvert and Tobar Point Lookout (add-on) · Alien captain Mothership Zeta (add-on)
Fallout: New Vegas Main Benny · Caesar and Legate Lanius · Lee Oliver and Aaron Kimball  · Robert House
Add-ons Father Elijah Dead Money · Salt-Upon-Wounds Honest Hearts · Dr. Mobius and/or the Think tank Old World Blues (add-on) · Ulysses Lonesome Road (add-on)
Fallout 4 Main Conrad Kellogg · Father · Arthur Maxson · Desdemona
Add-ons The Mechanist Automatron (add-on) · Valery Barstow Vault-Tec Workshop · Allen Lee, High Confessor Tektus and/or DiMA Far Harbor (add-on) · Colter and/or Mason, Nisha, Mags Black, William Black Nuka-World (add-on)
Fallout 76 Main Scorchbeast queen
Updates Meg Groberg or Paige, Frankie Beckett, Lev, Roper Wastelanders · Leila Rahmani or Daniel Shin, Dagger, SODUS Steel Dawn · Doctor Edgar Blackburn and Nellie Wright Steel Reign
Fallout Tactics Gammorin · Simon Barnaky · Calculator
Fallout: BoS Richard · Jane · Blake · Attis
Van Buren Victor Presper · Coleridge
Fallout: BoS 2 Miles Reese

v · d · e

Vault 111

Characters Sole Survivor · Mrs. Able · Mr. Able · Mrs. Callahan · Mr. Callahan · Cindy Cofran · Mrs. Cofran · Mr. Cofran · Mr. DiPietro · Nate · Nora · Russell · Shaun · Vault 111 overseer · Vault-Tec doctor · Vault-Tec scientist · Vault-Tec security · Vault-Tec staff · Mrs. Whitfield · Mr. Whitfield
Quests Main War Never Changes · Out of Time · Dangerous Minds

v · d · e

The Institute

Institute flag
Locations C.I.T. ruins · The Institute (FEV lab · Institute Advanced Systems · Institute BioScience · Institute Robotics · Institute reactor · Institute SRB · Institute sublevel 21-D · Old Robotics · Public works maintenence area) · University Point
Characters Human Alan Binet · Alana Secord · Allie Filmore · Brendan Volkert · Clayton Holdren · Conrad Kellogg · Dean Volkert · Enrico Thompson · Evan Watson · Father · Isaac Karlin · Janet Thompson · Justin Ayo · Lawrence Higgs · Liam Binet · Madison Li · Max Loken · Nathan Filmore · Rosalind Orman · William Moseley
Synths A-2018 · A3-21 · A9-51 · Amelia Stockton · Art · B2-57 · B5-92 (Gabriel) · C2-41 · Chase · DiMA · Eve · F6-33 · Faraday · G5-19 · G7-81 (Glory) · G9-81 · H2-22 · J2-84 · J5-22 · Jules · K1-98 · K3-19 · K8-23 · L3-37 · L7-92 (Brooks) · M7-62 (McDonough) · M7-97 (Danse) · Magnolia · Mr. Carter · Nick Valentine · Roger Warwick · S9-23 (Shaun) · S9-43 · Sammy · Sturges · X1-91 · X2-36 · X2-71 · X3-24 · X3-28 · X3-37 · X3-51 · X4-18 · X4-72 · X5-76 · X6-57 · X6-88 · X7-55 · X9-27 · X9-73 · XPN-20A · Y9-15 · Z1-14 · Z2-47 · Z3-22 · Z4K-97B
Generic Institute courser · Institute agent · Institute scientist · Institute worker · Synth · Synth gorilla
Former Alan Binet’s wife · Brian Virgil · Elliott · Frederick · C. Syverson · Doctor Zimmer · Galton · Walker · Walter
Quests Main Airship Down · End of the Line · Hunter/Hunted · Institutionalized · Mankind — Redefined · Mass Fusion · Nuclear Family · Pinned · Powering Up · Synth Retention · The Battle of Bunker Hill
Side A House Divided · Building a Better Crop · Hypothesis · Plugging a Leak · Political Leanings
Events Broken Mask incident · Massacre of the CPG
Other Classical Radio · Code Defender · Crow · Institute Central Network · Gorilla · K-14 compound · Recall code · Synth designation · Trinity · Watcher · Watcher Initiative
Fo4 Institute Seal

v · d · e

Major characters in Fallout 4

Major factions

Player Character Sole Survivor (Nate · Nora)
Brotherhood of Steel Elder Maxson · Paladin Danse · Lancer-Captain Kells · Proctor Ingram · Proctor Quinlan · Proctor Teagan · Scribe Haylen · Knight Rhys
The Institute Father · Kellogg · X6-88 · Dr. Madison Li · Dr. Allie Filmore · Dr. Justin Ayo · Dr. Clayton Holdren · Dr. Evan Watson
The Railroad Desdemona · Deacon · Glory · Doctor Carrington · Tinker Tom · Old Man Stockton · High Rise · P.A.M.
Minutemen Preston Garvey · Mama Murphy · Marcy Long · Jun Long · Ronnie Shaw · Sturges

Minor factions

Unaffiliated companions Codsworth · Cait · Curie · Dogmeat · Piper Wright · Robert MacCready · Nick Valentine · Strong
Minor faction leaders John Hancock · Mayor McDonough · Gwen McNamara · Mother Isolde · Kessler · Jacob Orden · Zeke · Bedlam
Other characters Doctor Amari · Big Mack · Brian Virgil · Vault-Tec rep · Jack Cabot · Shaun (synth) · Captain Zao

Add-ons

Automatron Ada · The Mechanist
Far Harbor DiMA · Grun · Kasumi Nakano · High Confessor Tektus · Old Longfellow · Olympia Avery
Vault-Tec Workshop Valery Barstow
Nuka-World Mags Black · William Black · Nisha · Mason · Overboss Colter · Porter Gage · Dara Hubbell

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Плоскогрудие у котят как исправить
  • Как найти сайты для тор браузера
  • Как найти сиськи с жопой
  • Как найти центр гиперболы через фокусы
  • Как найти методичку по алгебре