Как найти источник лавы

Дункан Гир (Mojang аватар)

Сегодня лава естественно появляется в Minecraft в целом ряде мест. Легче всего найти её в Нижнем мире, где она образует обширные моря ниже высоты 31. Но она также будет появляться в Верхнем мире, заменяя воздушные блоки в пещерах на дне мира. Будьте очень осторожны, выкапывая камень ниже высоты 10, потому что очень легко встретиться лицом к лицу с удивительным лавовым бассейном, который сожжёт все драгоценные алмазы, которые вы долгое время тщательно собирали. Нет смысла плакать об этом. Лава и эти слёзы просто сожжёт.

Дункан Гир[1]

Лава (англ. Lava) — это натуральный блок, который обладает свойством текучести и излучает свет.

Получение

Лаву нельзя получить легальным способом в качестве предмета, однако её можно добыть с помощью пустого ведра.

Естественная генерация

Лавовый океан

Демонстрация лавового океана

  • В Верхнем мире лава генерируется естественным образом в виде озёр, заменяя воздушные блоки в пещерах и оврагах между высотами 1 и 10. Высота с 1 по 10 считается приемлемой для обильной генерации лавы, поэтому игроку следует быть осторожным при добыче блоков. Если игрок создаст игровой мир без генераций пещер или ущелий, то лава не появится. Отключение лавовых озёр, крепостей и деревень приведёт к тому, что единственным источником лавы окажется Нижний мир. Лава не заменяет воздушные блоки в заброшенных шахтах, подземельях или крепостях между высотами 1 и 10.
  • Также можно найти поток лавы, текущий от одного источника. Такой источник может быть сгенерирован в пещере, овраге, заброшенной шахте или каменной скале на поверхности. Лавовые озёра встречаются на любой высоте в любом биоме. Если в настройках игрового мира лава установлена в качестве океана, то она будет встречаться в обильном количестве.
  • Кроме того, 2 источника лавы можно найти в деревнях в кузнице, а в крепости — 15 источников лавы: три расположены вдоль левой стены, три — вдоль правой, и девять — ниже рамки портала Края.
  • Лава встречается небольшими озёрами в базальтовых дельтах.
  • В Нижнем мире лава встречается очень часто. Она может сгенерироваться структурами: Одиночный блок, Пирожок (небольшое скопление лавы в соответствующей форме), Кластер (вытянутый в высоту Пирожок), Змейка (несколько уменьшенных Пирожков, расположенных неподалёку друг от друга, соответственно в виде змейки). Уровень лавовых океанов там равен 31, что составляет около четверти от общей высоты Нижнего мира (уровень океана в Верхнем мире — 63). Они простираются примерно до 22 высоты. Также лава генерируется в адских крепостях.
  • Лаву можно обнаружить в лесных особняках.

Свойства

Горение

Мобы при соприкосновении с лавой будут получать 4 (HeartHeart) урон каждые полсекунды, а также будут получать дополнительный урон от горения. Однако мобы из Нижнего мира, обладающие иммунитетом к огню, не будут уязвимы.

Лава выделяет частицы, которые играют лишь декоративную роль и не вызывают пожаров или повреждения объектов. Когда проходит дождь, скорость выделяемых частиц возрастает.

Игрок сможет прожить в лаве в течение следующего количества времени, если не голоден:

  • 3,5 секунды с кожаной бронёй, без чар
  • 5 секунд с золотой бронёй, без чар
  • 5,5 секунд с кольчужной бронёй, без чар
  • 6,5 секунд с железной бронёй, без чар
  • 14 секунд с алмазной бронёй, без чар

Превращение

Контакт воды и лавы приводит к образованию блока, в зависимости от условий:

  • течения воды и лавы образуют булыжник (данное свойство используется для создания генератора булыжника);
  • источник лавы при контакте с водой превращается в обсидиан;
  • лава, стекающая вниз на воду, превращает её в камень.

Течение лавы, текущее по почве душ, при соприкосновении с синим льдом превращается в базальт.
С версии 1.17 течение лавы при соприкосновении с рыхлым снегом заставит его испариться.

Освещение

Лава испускает свет 15-го уровня.

Перемещение

Текущая лава перемещает не горящих мобов (медленнее, чем вода), а также не горящие в лаве предметы.

Скорость течения

В Верхнем мире и в Крае лава растекается на 4 блока (1 блок-источник + 3 блока текущей лавы) со скоростью 1 блок в 1,5 секунды (23 блока в секунду). В Нижнем же мире она растекается на 8 блоков со скоростью 4 блока в секунду.

Другое

Если лава расположена над блоком, к которому прикреплён сталактит, то из последнего будут падать капли лавы, способные наполнить котёл этой жидкостью.

Значения данных

ID

Java Edition

Название Идентификатор Ключ перевода
Лава lava block.minecraft.lava
Название Идентификатор Теги жидкости (JE)
Стоячая лава lava lava
Текущая лава flowing_lava lava

Bedrock Edition

Название Идентификатор Числовой ID Ключ перевода
Стоячая лава lava 11 tile.lava.name
Текущая лава flowing_lava 10 tile.flowing_lava.name

Состояния блока

Название Значение Описание
 level 0–15 Уровень лавы.

Достижения

Иконка Достижение Описание в игре Требования (если отличаются) Счёт игрока Тип трофея (PS4)
PS4 Другие
Супертопливо Поддайте жару в печке с помощью лавы. 20G Бронза

Шаблон:Загрузка достижений2: Неизвестное достижение. Заголовок достижения не найден на странице Достижения

Интересные факты

  • Лава в разных измерениях имеет разные свойства: скорость и дальность течения (вода не меняет свойства, в Нижнем мире её нельзя вылить).
  • Отмечается на карте красным цветом.
  • Чтобы осушить озеро лавы любого размера, нужно собрать каждый блок лавы в один, используя ведро. Так как лава это не возобновляемый материал (в отличие от воды и создания ее бесконечных источников), то лава будет постепенно уничтожаться, а в конце нужно лишь собрать оставшийся блок лавы, либо закрыть его другим блоком для полного уничтожения источника.

История

Classic-версия Java Edition
0.0.12a Тест лавы Лава JE1 Добавлена лава.
0.0.13a Тест размера мира 1 Лава JE2 Изменена текстура лавы.
Релиз Лава теперь не может находиться поверх воды, не превращаясь в камень.
0.0.14a Теперь заменяет все сгенерированные блоки воздуха в пещерах ниже 11 уровня.
Увеличена скорость течения.
0.0.14a_08 На поверхности лавы теперь появляются тени.
0.0.15a (Multiplayer Test 1) Лава стала ярче Лава JE3 (текстуру не изменили)
Стала медленней растекаться.
Уменьшена видимость в лаве.
0.0.19a Лава JE4 Обновлена текстура лавы.
Добавлена анимация.
0.24 (25 августа 2009) Теперь лава изредка генерируется на поверхности.
Теперь наносит урон.
Indev-версия Java Edition
0.31 (11 января 2010) Теперь лава поджигает легковоспламеняющиеся материалы.
0.31 (22 января 2010) Теперь можно найти лаву в творческом инвентаре игрока.
Теперь протекает аналогично воде, но медленнее.
? Теперь лавы нет в творческом инвентаре игрока.
Альфа-версия Java Edition
1.0.15 Теперь лава поджигает находящиеся рядом блоки.
1.2.0 Добавлен Нижний мир, в котором генерируются лавовые озёра.
1.2.6 Добавлены лавовые озёра.
Бета-версия Java Edition
1.8 Теперь при контакте капель дождя с лавой она испускает дым.
Официальный выпуск Java Edition
1.0.0 Beta 1.9 Prerelease Теперь непрозрачные блоки, которые находятся от воды или лавы на расстоянии 1 блок, будут испускать частицы. Это нововведение предупреждает игрока о том, что копать этот блок нельзя.
Теперь образует булыжник, если контактирует с проточной водой.
Beta 1.9 Prerelease 5 Только в этой версии можно было создавать бесконечный источник лавы размером 2×2 и более.
1.2.1 12w05a Теперь лава и её частицы издают специфичные звуки. Они хранились в директории игры довольно долго, однако не использовались во время игрового процесса.
1.3.1 12w15a Теперь активированные раздатчики размещают лаву на поверхности, если были загружены ведром лавы. Также забирают лаву при наличии пустого ведра.
1.5 13w02a Теперь в Нижнем мире генерируется «скрытая лава».
В Нижнем мире лава течёт намного быстрее.
Теперь текстура лавы доступна в директории игры. Ранее она была закодирована.
Лава JE14 Обновление текстуры лавы.
1.7.2 13w37a Теперь лава не уничтожается взрывами, как это было ранее с помощью нескольких активированных ТНТ.
1.8 14w25a Удалены разновидности лавы: ID 10 (проточная лава) и 11 (спокойная лава).
1.11 16w39a Теперь можно найти лаву в лесных особняках.
1.16 20w09a Лава толкает сущностей.
1.16 Pre-release 3 Видимость в лаве при действии эффекта огнестойкости теперь немного лучше.
1.17 20w45a Котёл теперь может быть заполнен лавой. Заполненные лавой котлы испускают сигнал красного камня силой 1 и свет.
Альфа-версия Pocket Edition
0.1.0 Лава JE2 Добавлена лава.
0.3.3 Теперь лава не поджигает находящиеся рядом блоки, поскольку это приводит к распространённым ошибкам.
0.7.0 Теперь лава поджигает легковоспламеняющиеся материалы.
Лава JE13 Обновлена текстура лавы.
Добавлена анимация.
? Теперь лава будет распространяться по воде, если течёт в неё.
0.9.0 build 1 Добавлены подземные лавовые озёра, что делает лаву более распространённой.
Теперь непрозрачные блоки, которые находятся от воды или лавы на расстоянии 1 блок, будут испускать частицы. Это нововведение предупреждает игрока о том, что копать данный блок нельзя
build 7 Добавлены звуки для текущей воды.
0.12.1 build 1 Теперь игрок может плавать в лаве.
build 6 Теперь лава освещает территорию ярче.
build 8 Теперь лава нейтрализует урон, когда игровой персонаж падает в неё на поверхность.
Официальный выпуск Pocket Edition
1.1 build 1 Теперь можно найти лаву в лесных особняках.
Официальный выпуск Bedrock Edition
1.11 beta 1.11.0.5 Лава JE14 Обновлена текстура лавы.
Legacy Console Edition
TU1 CU1 1.0 Patch 1 Лава JE2 Добавлена лава.
TU9 Теперь активированные раздатчики размещают лаву на поверхности, если были загружены ведром лавы. Также они должны были забирать лаву при наличии пустого ведра, но не делают этого из-за ошибки.
TU12 Теперь лава и её частицы издают специфичные звуки.
Лава JE13 Обновлена текстура лавы.
New Nintendo 3DS Edition
0.1.0 Добавлена лава.

Проблемы

Отчёты об ошибках, связанных с «Лава», поддерживаются в системе отслеживания ошибок Mojira. Сообщайте о найденных ошибках там (на английском языке).

Примечания

  1. https://minecraft.net/en-us/article/block-week-water

Чаще всего лава встречается в пещерах и нижнем мире (но в него попасть быстро не получится да и лава нужна=)). Еще она бывает на поверхности в виде озер, но крайне редко. Нужно просто идти по суши прямо и прямо пока не наткнетесь на пещеру (их очень много) в ней с большой вероятностью будет лава. А если найти каньон (тоже очень просто) то там лава будет 100%)

автор вопроса выбрал этот ответ лучшим

Hamst­er133­7
[28.6K]

2 года назад 

Для того, что бы быстро найти лаву в игре Minecraft, понадобится:

1) Отправиться в «нижний мир» (в аду огромное количество лавы);

2) Так же лава генерируется в обычном мире на высоте от 1 до 10 блоков;

3) В остальных местах (2 единицы в кузнице, 15 в крепости и т.д.).

Лавы в minecraft достаточно, но проще всего найти ее в аду (в нижнем мире). Там лава есть на каждом шагу, но там опасно и попасть в этот мир вы сможете далеко не сразу, так что искать ее придется просто на улице. Попробуйте просто походить и поискать ее на поверхности, она иногда встречается в виде небольших водоемов с лавой, потом ее можно будет просто зачерпнуть в ведро и унести с собой куда хочется. Проще всего лаву найти в шахтах или пещерах, либо просто прокапывая землю вниз, так как в нижних рядах блоков часто встречается лава.

Сашок Кузне­цов- мне 13 лет
[0]

10 лет назад 

Я находил лаву на поверхности, в пещерах и в аду. Спрашивайте, меня зовут Александр Кузнецов. В «Одноклассниках» под этим именем можете меня найти. Если напишите мне, то расскажу как построить портал в Ад. Буду рад со всеми пообщаться!

Знаете ответ?

Lava is a light-emitting fluid that causes fire damage, mostly found in the lower reaches of the Overworld and the Nether.

Obtaining

Lava blocks do not exist as items in Java Edition, but can be retrieved with a bucket. In Bedrock Edition, it may be obtained as an item via glitches (in old versions), add-ons or inventory editing.

Lava may be obtained renewably from cauldrons, as pointed dripstone with a lava source above it can slowly fill a cauldron with lava.

Natural generation

During world generation, lava replaces air blocks generated in caves and canyons between Y=-55 and Y=-63. Aquifers are sometimes filled with lava below Y=0. Lava does not replace air blocks inside mineshafts, monster rooms, amethyst geodes, or strongholds.

Lava can also occur as lava flows from a single spring block, pouring down walls into pools. The spring block can be on the side of a cave, ravine, mineshaft, or stone cliff above ground.

Lava also generates as small lava lakes, which can be found above Y=0 within any biome.

Two blocks of lava can also be found in plains, snowy plains, and desert village weaponsmith buildings, or one source in savanna village weaponsmith buildings.

Fifteen blocks of lava can be found in the end portal room of a stronghold: 3 along each side wall, and 9 below the portal frame.

Lava also generates in woodland mansions: two blocks of lava generate in the «blacksmith room», and 25 blocks of lava generate in a secret «lava room».

In the Nether, lava is more common than water in the Overworld. Seas of lava occur, with sea level at y-level 32, about a quarter of the total height of the Nether (as the usable space in the Nether is 128 blocks tall). They can extend down to about y-level 19-22. Lava also randomly appears in single blocks inside netherrack formations. Lava is also generated as a single source in well rooms in nether fortresses. There are also large pockets of lava generated under y-19 and can reach all the way down to bedrock level. These pockets are generally over 12 blocks in height and often connect to a large lava lake on y-32; the size of these pockets in 1.18 can range from the size of a singular pre-1.18 ravine to multiple ravines combined.

Lava generates as delta shapes, which can be found commonly in the basalt deltas biome. Lava also generates in ruined portals and bastion remnants.

Post-generation

Unlike water source blocks, new lava source blocks cannot be created in a space by two or more adjacent source blocks. However in Java Edition, if the game rule lavaSourceConversion is set to true, new lava source blocks can form in a similar way to water source blocks.

Usage

Fuel

When used in a furnace, a bucket of lava lasts 1000 seconds (100 items).

Burning

Inside Lava

What it looks like inside lava.

Under lava fire resistance

What it looks like inside lava using Fire Resistance in Java Edition.

Most entities take 4♥♥ damage every half-second while in contact with lava, and are set on fire. An entity/player in lava will also have its remainingFireTicks set to 300, setting it on fire for 15 seconds. This timer is reset to 300 every tick that the victim spends in lava, so it will only start counting down once the victim leaves the lava. Once the victim does exit the lava source, it will burn for just under 15 seconds, taking fire damage 14 times. This is due to the fact that for the first tick outside of lava, its remainingFireTicks decrease to 299, and entities take fire damage when remainingFireTicks is a multiple of 20 and greater than 0. If the victim touches water or rain falls on it, the fire is extinguished, but the lava continues to damage them directly.

In addition, a dense fog effect will be applied for players under lava to obscure vision. This can be slightly mitigated via the Fire Resistance effect.

An entity/player moving in lava has their horizontal movement speed reduced by 50% and their vertical movement speed reduced by 20%.

In Bedrock Edition, a player with the Fire Resistance effect or a total Fire Protection of 7 or higher does not catch fire.

Vexes, zoglins, Nether mobs (excluding piglins and hoglins), withers, wardens, and players or mobs affected by the Fire Resistance effect are not damaged when touching lava.

The embers or fireballs that fly out of lava are purely decorative and do not cause fires or damage to entities. When rain falls on lava, the black ember particles appear more frequently.

A player in lava lasts a few seconds before dying:

Java Edition

  • 2.5 seconds with no armor
  • 3.5 seconds with full leather armor, no enchantments
  • 4 seconds with full gold armor, no enchantments
  • 4.5 seconds with full chain armor, no enchantments
  • 5.5 seconds with full iron armor, no enchantments
  • 10.5 seconds with full diamond armor, no enchantments
  • 11 seconds with full netherite armor, no enchantments

Bedrock Edition

  • 2.5 seconds with no armor
  • 3.5 seconds with full leather armor, no enchantments
  • 4.5 seconds with full gold armor, no enchantments
  • 5 seconds with full chain armor, no enchantments
  • 6.5 seconds with full iron armor, no enchantments
  • 12.5 seconds with full diamond armor, no enchantments
  • 12.5 seconds with full netherite armor, no enchantments

If the player is wearing armor enchanted with Fire Protection, they can last even longer. With the maximum bonus, the damage is small enough that the natural healing from a full hunger bar can outpace it ‌[JE only], so a player could survive indefinitely as long as they have food and their armor holds up (non-netherite armor is damaged by lava). This maximum bonus can be obtained by wearing 2 pieces of armor with Fire Protection IV and 1 with Protection IV, or 1 piece of armor with Fire Protection IV and 3 with Protection IV.

Fire spread

The orange area represents areas
where air could catch flame if the
gray and orange areas contain
flammable blocks. The wood
is all at a safe distance.

Lava can cause fires by turning air blocks to fire blocks:

  • in a 3×1×3 area right above the lava.
  • in a 5×1×5 2 blocks above the lava.

In order for air above lava to turn to fire, a block adjacent to the air has to be flammable, or one of the wood-constructed non-flammable blocks. Since catching fire depends on air blocks, even torches or lava itself can prevent a flammable block from catching fire. Additionally, not all flammable or wood-constructed blocks can be ignited by lava.

The lava of any depth can start fires this way, whether or not it appears to have a current.

Note that an air block in the 5x1x5 area catches fire regardless of what is directly or diagonally below it. In particular, a single layer of obsidian on the surface of a lava lake does not prevent the blocks on top of it from catching fire from the underneath lava.

Flow

Lava flows from «source blocks». Most streams or «lava-falls» come from a single source block, but lava lakes (including the «flood lava» in the bottom 10 layers) are composed entirely of source blocks. A source block can be captured only with a bucket.

In the Overworld and the End, lava travels 3 blocks in any horizontal direction from a source block. Lava flows far more slowly than water (1 block every 30 game ticks, or 1.5 seconds), and sourceless lava flows linger for a short time more. In the Nether, lava travels 7 blocks horizontally and spreads 1 block every 10 game ticks, or 2 blocks per second, which is half the speed as water in the Overworld. In all dimensions, lava spreading uses the same mechanic as water: for every adjacent block it can flow into it tries to find a way down that is reachable in four or fewer blocks from the block it wants to flow to. When found, the flow weight for that direction is set to the shortest path distance to the way down. (This can result in lava flows turning toward dropoffs that they cannot reach in the Overworld and the End.)

Flowing lava destroys the following in its path: saplings, cobweb, tall grass, dead bush, wheat, flowers, mushrooms, snow on ground (but snow blocks are immune), lily pads, vines, levers, buttons, all three types of torches, redstone, repeaters, end rods, and rails. Sugar canes hold back lava, but disappear if the sugar cane’s water source is destroyed by the lava. Lava also slows down entities, including those that are normally immune to lava damage.

Using redstone wire, a one-block lava flow can be redirected by supplying power to the source block, which causes it to reset the flow toward the now-nearest terrain depression. It cannot, however, be reversed. This re-calculation is made because of the redstone wire when toggled changes the block from redstone (on) to redstone (off). Whenever a block updates on any side of the lava, the lava re-calculates where to flow, but does not cut off its current direction of flow. In Bedrock Edition using the /setblock command can be used to create stationary lava without the use of barriers.

Flowing lava can push entities.

Flow arrangement tables

Overworld and the End
4
4 3 4
4 3 2 3 4
4 3 2 1 2 3 4
4 3 2 3 4
4 3 4
4
Range Height in blocks
1 block 1
2 blocks 0.75-1
3 blocks 0.5-0.75
4 blocks 0.25-0.5
the Nether
7
7 6 7
7 6 5 6 7
7 6 5 4 5 6 7
7 6 5 4 3 4 5 6 7
7 6 5 4 3 2 3 4 5 6 7
7 6 5 4 3 2 1 2 3 4 5 6 7
7 6 5 4 3 2 3 4 5 6 7
7 6 5 4 3 4 5 6 7
7 6 5 4 5 6 7
7 6 5 6 7
7 6 7
7
Range Height in blocks
1 block 1
2 blocks 0.75-1
3 blocks 0.625-0.75
4 blocks 0.5-0.625
5 blocks 0.375-0.5
6 blocks 0.25-0.375
7 blocks 0.125-0.25

Lava and water

Water and lava can produce stone, cobblestone, or obsidian based on how they interact. Lava can also generate basalt when above soul soil and touching blue ice.

Light source

Lava blocks emit a light level of 15.

Other

LavaDropletsExample

If there is lava flowing above a block, the lava seeps through.

Lava above a non-transparent block (does not include stairs, fences, and slabs) produces dripping particles on the underside of that block. These droplets do not do anything other than warn the player that a deluge of lava lies above that block. The particles function identically to their water counterparts, except that they drip slower.

Flowing lava can set off tripwires because it breaks placed string. Lava triggers a tripwire only once.

Any item dropped into lava is immediately destroyed, except for netherite-related items, Lodestone items, however, can be destroyed by lava despite containing netherite.[1]

Lava can be placed in an empty cauldron.

If lava is above a non-transparent block supporting pointed dripstone, dripping particles are created on the end. These can fill cauldrons with lava.

Farming

Lava farms can be created by placing a lava source block on top of a solid block and a pointed dripstone and a cauldron underneath.

Sounds

Java Edition:

Sound Subtitles Source Description Resource location Translation key Volume Pitch Attenuation
distance
Lava pops Blocks Randomly block.lava.ambient subtitles.block.lava.ambient 0.2-0.4 0.9-1.05 16
Lava hisses Blocks When lava mixes with water, making a block block.lava.extinguish subtitles.block.lava.extinguish 0.5 1.8-3.4 16
Lava pops Blocks When a lava bubble particle spawns block.lava.pop subtitles.block.lava.ambient 0.2-0.4 0.9-1.05 16
Bucket empties Blocks When lava is placed with a bucket item.bucket.empty_lava subtitles.item.bucket.empty 1.0 1.0 16
Bucket fills Players When lava is collected with a bucket item.bucket.fill_lava subtitles.item.bucket.fill 1.0 1.0 16
Fire extinguishes Blocks When something freezing is dunked into lava entity.generic.extinguish_fire subtitles.entity.generic.extinguish_fire 0.7 1.2-2.0 16

Bedrock Edition:

Sound Source Description Resource location Volume Pitch
Blocks Randomly liquid.lava 0.4-0.6 0.9-1.05
Blocks When lava mixes with water, making a block random.fizz 0.5 1.8-2.4
Blocks When a lava bubble particle spawns liquid.lavapop 0.4-0.6 0.9-1.05
Blocks When lava is placed with a bucket bucket.empty_lava 1.0 1.0
Blocks When lava is collected with a bucket bucket.fill_lava 1.0 1.0
Blocks When something freezing is dunked into lava random.fizz ? ?

Data values

ID

Java Edition:

Lava Identifier Form Block tags Translation key
Block lava Block strider_warm_blocks block.minecraft.lava
Lava Identifier Fluid tags (JE)
Fluid lava lava
Flowing Fluid flowing_lava lava

Bedrock Edition:

Lava Identifier Numeric ID Form Item ID[i 1] Translation key
Flowing flowing_lava 10 Block & Ungiveable Item[i 2] Identical[i 3] tile.flowing_lava.name
Stationary lava 11 Block & Ungiveable Item[i 2] Identical[i 3] tile.lava.name
  1. ID of block’s direct item form, which is used in savegame files and addons.
  2. a b Unavailable with /give command
  3. a b The block’s direct item form has the same id with the block.

Lava spends most of its time as stationary, rather than ‘flowing’ – regardless of its level, or whether it contains a current downward or to the side. When specifically triggered by a block update, lava changes to ‘flowing’, update its level, then change back to stationary. Lava springs are generated as flowing, and lava lakes are generated as stationary.

Block states

Java Edition:

Name Default value Allowed values Description
level 0
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

If bit 0x8 is set, this fluid is «falling» and spreads only downward. At this level, the lower bits are essentially ignored, since this block is then at its highest fluid level. This level is equal to the falling lava above, equal to 8 plus the level of the non-falling lava above it.

The lower three bits are the fluid block’s level. 0 is the highest fluid level (not necessarily filling the block — this depends on the neighboring fluid blocks above each upper corner of the block). Data values increase as the fluid level of the block drops: 1 is the next highest, 2 lower, on through 7, the lowest fluid level. Along a line on a flat plane, lava drops one level per meter in the Nether and two everywhere else. So in the End and Overworld, only 2, 4 and 6 are used.

Bedrock Edition:
Lava and flowing lava

Name Metadata Bits Default value Allowed values Values for
Metadata Bits
Description
liquid_depth 0x1
0x2
0x4
0x8
0
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

If bit 0x8 is set, this fluid is «falling» and spreads only downward. At this level, the lower bits are essentially ignored, since this block is then at its highest fluid level. This level is equal to the falling lava above, equal to 8 plus the level of the non-falling lava above it.

The lower three bits are the fluid block’s level. 0 is the highest fluid level (not necessarily filling the block — this depends on the neighboring fluid blocks above each upper corner of the block). Data values increase as the fluid level of the block drops: 1 is the next highest, 2 lower, on through 7, the lowest fluid level. Along a line on a flat plane, lava drops one level per meter in the Nether and two everywhere else. So in the End and Overworld, only 2, 4 and 6 are used.

Fluid states

Java Edition:
Lava

Name Default value Allowed values Description
falling false true
false
Always false.

Flowing lava

Name Default value Allowed values Description
falling false false
true
True for falling lava, false for lava with a block below.
level 1 1
2
3
4
5
6
7
8
Height of the lava, 8 when the lava is falling.

Achievements

Icon Achievement In-game description Actual requirements (if different) Gamerscore earned Trophy type (PS4)
PS4 Other
Stayin’ Frosty Swim in lava while having the Fire Resistance effect. 20G Bronze
Super Fuel Power a Furnace with Lava 20G Bronze
Feels Like Home Take a Strider for a loooong [sic] ride on a lava lake in the Overworld. In the Overworld, use a strider to ride on a lava lake for a distance of 50 meters from the point where the ride starts. 20G Silver

Advancements

Icon Advancement In-game description Parent Actual requirements (if different) Resource location
Advancement-plain-raw Hot Stuff
Fill a bucket with lava Acquire Hardware Have a lava bucket in your inventory. story/lava_bucket
Advancement-plain-raw Feels Like Home
Take a Strider for a loooong ride on a lava lake in the Overworld This Boat Has Legs While riding a strider, travel 50 blocks on lava in the Overworld.
Only horizontal displacement is counted. traveling in a circle for more than 50 blocks doesn’t count.
nether/ride_strider_in_overworld_lava

History

Java Edition Classic
0.0.12a May 19, 2009 Lava is shown.
release Lava JE1 Added lava.
The texture is transparent.
Lava spreads by duplicating itself to open horizontal and downward squares.
Lava is slower than water and can be easily outrun.
Model has z-fighting with blocks below lava.
0.0.13a Lava JE2 The texture has changed to be opaque.
0.0.13a_03 Lava lakes no longer generate.
0.0.15a Lava JE3 The model is no longer shaded.
0.0.19a Lava JE4 Added a procedural animated texture to lava. Old texture is still retained for use as a placeholder.
Upscaled model 2% to fix z-fighting with blocks below lava. It’s created lava or water models overlapping and z-fighting with each other.
Added lava layer to the bottom of the map.
0.0.20a_02 Lava JE5 Changed model scale back to normal with 1% offset on all coordinates.
0.0.22a Lava JE6 Lava’s generated texture has changed — it now appears brighter overall.
August 25, 2009 Lava has been shown to deal damage.
0.24_SURVIVAL_TEST Lava now deals damage.
0.26 SURVIVAL TEST Lava JE7 UV mapping on side faces now has 11% v offset up.
0.28 Lava JE6 Fixed UV mapping.
Java Edition Indev
0.31 20091223-2 Lava is now luminous.
20100110 Lava now sets fire to flammable materials.
20100122 Added lava spawners that spawn lava on sides and bottom.
It appears in the player’s inventory in a stack of 5.
Lava now flows, but more slowly than water.[2]
Dropped items now burn in lava.
Shot arrows catch fire and not burn in lava.
20100124 Lava spawner can no longer be found in the player’s inventory. Instead, a full stack (99) can be found inside the Indev house chests.
20100125-1 Lava now has particle effects.
20100130 Re-added the infinite lava sea to the bottom of the map.
20100219 Lava JE8 The model is shaded again.
Java Edition Infdev
20100227-1 Lava no longer flows due to changes in chunk handling for infinite worlds.
20100607 Lava JE9 UV mapping now has 1% uv offset on top and bottom faces and 1% u, 11% v offset on side faces.
20100608 Lava JE8 Fixed UV mapping, once again.
20100615 Lava JE10 The model has been changed.
Added flowing lava.
Lava now creates flowing lava for a total distance of 7 blocks «away» from the source block.
Flowing lava flows in a single line toward the nearest terrain depression within four blocks.
20100616-1 Lava JE11 Added flowing lava texture for sides and vertex offset.
Lava and flowing lava now have visual connection to blocks.
A large lava flow is now visible in the dark from a long distance.
20100617-2 Lava JE12 Removed vertex offset.
Lava now flows 3 blocks horizontally instead of 7.
Lava and flowing lava touching water, flowing water, water spawner, or lava spawner now replaces with obsidian.
Removed the infinite lava sea at the bottom of the map.
Java Edition Alpha
v1.0.2_02 Flowing of lava has been tweaked.
v1.0.4 Added ice and snow, which lava can melt.
v1.0.15 Lava now sets nearby blocks on fire.
v1.2.0 preview Added the Nether, which contains lava.
v1.2.2 Lava now flows further in the Nether.
v1.2.6 Added lava lakes, which can generate at any altitude.
Java Edition Beta
1.8 Pre-release Lava JE13 Changed lighting.
When lava is touched by rain, it emits smoke particles.
Lava now generates in the blacksmiths of the newly added villages.
Java Edition
1.0.0 Beta 1.9 Prerelease Added lava dripping.
Lava blocks now form stone when falling directly onto water source blocks.
Beta 1.9 Prerelease 3 Lava now generates in the newly added end portal rooms of strongholds.
Beta 1.9 Prerelease 5 Only in this version, it is possible to create an infinite lava source using a plus-sign shaped arrangement of blocks with four lava source blocks flowing into a central empty block.
RC1 Lava JE14 Faces on model now 0.1% moved to center to fix z-fighting on inner faces.
1.2.1 12w05a Lava (as well as the embers that pop out of it) now makes sounds. These sounds were in the game files for a long time, but they had not played in-game.
1.3.1 12w21a Lava can now be collected and dispensed by dispensers containing buckets.
1.4.2 12w38a Flowing lava now has a constant sound.
1.5 13w02a Lava JE15 The model of lava now uses animated texture files.
There is now «hidden lava» in the Nether.
Lava now flows much more quickly in the Nether.
1.6.1 13w18a Lava no longer lingers after the source is removed.
1.7.2 13w37a Flowing lava, which previously could be destroyed by a few blocks of TNT, can no longer be destroyed by explosions.
1.10 16w21a Lava JE16 Lava (bottom view) 16w21a Lava is now colored red (
 #ff0000
) except for the bottom face.[3]
16w21b Lava JE15 Lava is no longer colored.
Added 2 splashes referencing colored lava: «Rule #1: it’s never my fault», «Replaced molten cheese with blood?».
1.11 16w39a Lava can now generate in woodland mansions.
1.13 18w15a Lava JE17 Swamp Lava 18w15a Swamp Hills Lava 18w15a Warm Ocean Lava 18w15a Lukewarm Ocean Lava 18w15a Cold Ocean Lava 18w15a Frozen Ocean Lava 18w15a Lava is now biome colored except for the bottom face. This is linked to new biome coloring for water.[4]
18w16a Lava JE15 Lava is no longer biome colored.
1.16 20w09a Lava now pushes entities.
20w13a Added striders, which can be saddled and ridden across lava.
When lava flows over soul soil next to blue ice, it now turns into basalt.
20w16a Lava now generates as part of bastion remnants and ruined portals.
Pre-release 3 Visibility under lava is now slightly better when under the effect of Fire Resistance.
1.17 20w45a Cauldrons can now be filled with lava.
20w48a Added a renewable way of obtaining lava through cauldrons and pointed dripstone.
21w06a Lava no longer replaces air below Y=11.
21w08a Lava now replaces air below Y=-53.
Lava springs are able to generate below Y=0.
21w11a Spectator mode players can now see through lava.[5]
21w13a Lava is now fully renewable, as pointed dripstone can be obtained in Survival without custom generation.
21w15a The changes to lava generation in 21w06a and 21w08a have been reverted.
1.18 Experimental Snapshot 1 The changes to lava generation in the 1.17 snapshots have been reintroduced.
Aquifers below Y=0 sometimes generate with lava instead of water.
1.19.3 22w44a Added game rule lavaSourceConversion, which allows the formation of new lava source blocks when set to true.
Pocket Edition Alpha
v0.1.0 Lava BE1 Added lava.
v0.3.3 Lava no longer creates fire, due to a game breaking spreading bug.
v0.7.0 Lava now lights flammable blocks around it on fire.
Lava BE2 Lava BE2 Lava now has a flowing animation.
v0.8.0 build 5 Lava flowing directly into water now actually spreads out over it.
v0.9.0 build 1 Underground ponds of lava can now be found, making lava much more easy to obtain.
Lava dripping particles have been added.
Lava now generates in village blacksmiths and stronghold end portal rooms.
v0.12.1 build 1 Players are now able to swim in lava.
Lava now generates in the Nether.
build 6 Lava BE3 Lava BE3 Lava is now brighter shaded.
build 8 Lava now cancels all fall damage.
Pocket Edition
1.1.0 alpha 1.1.0.0 Lava now generates in woodland mansions.
Bedrock Edition
1.11.0 beta 1.11.0.5 Lava BE4 The texture for lava has been changed to match Java Edition.
1.16.0 beta 1.16.0.51 Lava can now push entities.
beta 1.16.0.57 Lava now generates as a delta that can be found in basalt deltas.
Lava now generates as part of bastion remnants and ruined portals.
When lava flows over soul soil next to blue ice, it now turns into basalt.
beta 1.16.0.59 Lava can no longer push entities.
1.17.30 beta 1.17.20.22 Lava can now push entities, once again.[6]
Legacy Console Edition
TU1 CU1 1.00 Patch 1 1.0.1 Lava JE12 Added lava.
TU12 Lava JE15 The texture for lava has been changed.
Lava (as well as the embers that pop out of it) now makes sounds.
New Nintendo 3DS Edition
0.1.0 Lava BE3 Added lava.

Data history

Java Edition
1.13 17w47a Prior to The Flattening, these blocks’ numeral IDs were 10 and 11.

Issues

Issues relating to «Lava» are maintained on the bug tracker. Report issues there.

Trivia

  • A player with Fire Resistance can swim in lava without taking damage, although the swimming speed does not become faster.
  • A player cannot sprint-swim in lava.
  • An arrow catches fire when shot into flowing lava, but not still lava.
  • Water flows into lava-occupied blocks as though it were empty space, and vice versa.
  • Although lava is a fluid, it is not possible to drown in lava. This applies to all mobs. However, it is still possible to suffocate in lava. This applies to almost every mob.‌[Bedrock Edition only][7]
  • A player sleeping in a bed cannot be damaged by lava.
  • If the lava is changed to be transparent via a resource pack, it does not become transparent.
  • In Bedrock Edition, lava does not deactivate elytra like water does.
  • Despite flowing identically to water while in the Nether, it was not possible to create an infinite spring of lava before 1.19.3.
    • Before Lava source conversion was implemented, the Minecraft: Combat Handbook (2014) stated the possibility to create infinite sources of lava by simply creating a cross shape with 4 nether bricks and placing lava in the middle. As expected, this turned out to be false, as confirmed by Dinnerbone.[8]
  • Geologically, lava in the Overworld is consistent with felsic lava, and lava in the Nether is consistent with mafic lava. Felsic lava is slow, sticky, and does not run as far as mafic lava, which is relatively thin and runny.
  • When lava source conversion was implemented any text where lava was supposed to be it said «lave».
    • A splash text now says «Made with ‘lave'».

Gallery

  • Lava's melting pattern for snow and ice.

    Lava’s melting pattern for snow and ice.

  • A natural lava spring near a waterfall.

    A natural lava spring near a waterfall.

  • The lava "ocean" layer of caves.

    The lava «ocean» layer of caves.

  • A naturally-occurring stream of lava next to diamond and iron ore.

    A naturally-occurring stream of lava next to diamond and iron ore.

  • A running lava source (origin not seen) uncovered six blocks below the surface of desert terrain.

    A running lava source (origin not seen) uncovered six blocks below the surface of desert terrain.

  • The inside view of lava with the night vision effect.

    The inside view of lava with the night vision effect.

  • Ladders can stop lava from flowing.

    Ladders can stop lava from flowing.

  • A lava spring.

  • Lava spreading into dirt.

    Lava spreading into dirt.

  • Lava in a ravine.

    Lava in a ravine.

  • Lava generates on bedrock.

    Lava generates on bedrock.

  • Lava being extinguished near bedrock.

    Lava being extinguished near bedrock.

  • Lava pool and water pool meeting each other naturally.

    Lava pool and water pool meeting each other naturally.

  • Two lava springs meeting water in a savannah plateau.

    Two lava springs meeting water in a savannah plateau.

  • Lava spreading in the Overworld.

    Lava spreading in the Overworld.

  • A lava spring spreading into a lava lake.

    A lava spring spreading into a lava lake.

  • Sugar cane growing with lava flowing around it.

    Sugar cane growing with lava flowing around it.

  • Tall lavafall flowing into ravine.

    Tall lavafall flowing into ravine.

  • Ravine with multiple ores, water and lava falls, and stronghold bridge over it.

    Ravine with multiple ores, water and lava falls, and stronghold bridge over it.

  • Another example of underground lava lake.

    Another example of underground lava lake.

  • Lava pouring from a cliff.

    Lava pouring from a cliff.

  • Lava and water pouring from a cliff.

    Lava and water pouring from a cliff.

  • Lava and ores in a cave underground.

    Lava and ores in a cave underground.

  • Lava setting fire to grass.

    Lava setting fire to grass.

  • An officially licensed lava block moodlight.

    An officially licensed lava block moodlight.

References

  1. MC-176618 — resolved as «Works As Intended».
  2. wordofnotch:347976621
  3. MC-102511
  4. MC-128233
  5. MC-71530 — resolved as «Fixed».
  6. MCPE-75124
  7. MCPE-17073
  8. MC-71088

External links

  • Block of the Week: Lava – Minecraft.net on September 29, 2017
  • Real-life lava on Wikipedia
  • Real-life magma on Wikipedia

Самый простой способ фармить бесконечную лаву в Майнкрафт 1.18

После обновления Майнкрафт 1.18 игроки могут легко получить в игре бесконечную лаву и использовать ее для различных целей. Лава — одна из двух жидкостей, встречающихся в игре, вторая — вода. Хотя игрокам крайне опасно иметь дело с лавой, они легко могут иметь бесконечный запас ее в игре.

Лаву можно использовать для различных целей, например, в качестве топлива для плавки и приготовления пищи. Его можно использовать как уникальный источник света, если использовать его с осторожностью, и даже использовать в бою для нанесения урона. Вплоть до обновления Minecraft 1.18 не было особенно эффективного способа фармить лаву. С помощью нескольких предметов игроки теперь могут легко получить бесконечное количество горячей жидкости.

Какой самый простой способ фармить бесконечную лаву в Minecraft 1.18

Необходимые предметы

Чтобы создать бесконечную лавовую ферму в Minecraft 1.18, игрокам потребуются следующие предметы:

  • Заостренный капельный камень из пещер из капельного камня
  • несколько ведер лавы для начала
  • несколько котлов
  • крепкие блоки, такие как камень или глубокий сланец

Как сделать лавовую ферму< /h3>После того, как у игроков есть необходимые предметы, они могут выбрать подходящее место для создания фермы, убедившись, что они выбрали место, где лава не может нанести ущерб в случае аварии.

Игроки могут начать с размещения любого количества котлов. в зависимости от размера фермы, которую они хотят построить. Затем они должны создать платформу высотой в два блока над котлами и разместить под ними заостренный капельный камень. Таким образом, лава может заполнить котлы, когда она падает с заостренного капельного камня.

Затем игроки могут создать яму прямо над остроконечными блоками капельного камня, куда будет помещена лава. Убедитесь, что яма со всех сторон покрыта блоками, которые не могут загореться. Затем игроки могут вылить лаву во все области, чтобы сделать исходные блоки.

Самый простой способ сделать железную ферму в Minecraft Как создать автоматическую ферму из булыжника в Minecraft 5 лучших способов использования лавы в Minecraft Через несколько минут игроки заметит, что заостренный капельник сбрасывает лаву в котел, и вскоре он начнет заполняться лавой. Они также заметят, что лава поверх капельного камня не истощается. Вот как игроки могут создавать бесконечные лавовые фермы в Minecraft 1.18.

Как сделать портал в Нижний мир без алмазной кирки?

Для того, чтобы сделать портал в нижний мир нужно как минимум 10 единиц обсидиана. Добыть обсидиан можно только алмазной киркой, но что если алмазов нет, а попасть в нижний мир хочется? Есть способ создания портала в нижний мир без алмазной кирки, нужны будут только ведро, вода и источник лавы. При использовании этого способа обсидиан создаётся прямо в той точке, в которой из него будет создаваться портал.

1. Найдите источник лавы

Нам понадобится два ведра с водой, около 30 единиц земли и лопата. Перемещайтесь по миру, пока не найдёте источник лавы. Найти лаву на поверхности проблематично, так как обычно она появляется на высоте 13 блоков и ниже. Из двух вёдер воды сделайте бесконечный источник воды, если рядом нет реки. Работать с лавой опасно, будет полезным запомнить координаты, на случай если вы погибнете. Также отойдите от лавы подальше, чтобы вода растекаясь не залила наш источник.

Источник лавы на поверхности в майнкрафте

2. Выкопайте яму для основания портала

Чтобы создать обсидиан нужно рядом с источником лавы вылить воду. Вода выливается на соседний блок, если кликнуть по самой лаве, то она будет заменена на воду. Выкопайте яму 1 на 3 блока.

Яма 3 на 1 в майнкрафте

3. Основание портала

В яму нужно залить 3 ведра лавы, после чего вылить воду на клетку рядом, на скриншоте эта клетка выделена. Вода растечётся и все 3 источника лавы превратятся в обсидиан. Если вместо обсидиана получилась вода, значит вы вылили воду прямо на лаву. Если получился булыжник, значит вода вылита не на источник лавы, а на его течение. Когда вся лава превратилась в обсидиан соберите воду пустым ведром.

Основание портала в майнкрафте

4. Строим боковые стены

Поставьте блок земли на один из краёв обсидианового основания.

Как сделать портал в Нижний мир без алмазной кирки?

Создайте «плюсик» с пустотой по центру.

Как сделать портал в Нижний мир без алмазной кирки?

Залейте лаву в центр, вылейте воду рядом, соберите воду пустым ведром, когда появится обсидиан.

Как сделать портал в Нижний мир без алмазной кирки?

Так мы получили первый блок стены. Нам нужно по 4 блока с каждой стороны портала. Поэтому создаём новый плюсик поверх первого и снова создаём обсидиан внутри, строим 3-й и 4-й этажи.

Как сделать портал в Нижний мир без алмазной кирки?

Строим также 4 этажа для второй стены, после чего убираем всю землю, чтобы оценить, правильно ли мы всё сделали.

Как сделать портал в Нижний мир без алмазной кирки?

5. Крыша портала

Остаётся сделать крышу портала. Выложите землю наверху портала так, чтобы получить три пустых блока, также как в самом начале строительства, но теперь уже сверху. На двух следующих скриншотах показаны вид сбоку и сверху.

Как сделать портал в Нижний мир без алмазной кирки?

Как сделать портал в Нижний мир без алмазной кирки?

Залейте в заготовку 3 ведра лавы, вылейте воду в боковой блок и соберите воду после получения обсидиана. Уберите блоки земли.

6. Активация портала

Портал в нижний мир готов. Держа в руке огниво кликните правой кнопкой по основанию портала, чтобы активировать его.

Как сделать портал в Нижний мир без алмазной кирки?

Портал получился немного необычным, так как его основание «утоплено» в землю, а также мы сэкономили 4 блока обсидиана, не ставя их по углам портала. Первый раз создание такого портала может занять большое количество времени, но если понять технологию, то этот способ может быть даже быстрее классического, так как добыча обсидиана киркой — очень долгое занятие.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Что это за ошибка 0xc0000005 как исправить на виндовс 7
  • Как найти в фейсбук человека онлайн
  • Двойное открывание окна как исправить
  • Battle brothers ледяная пещера как найти
  • Как найти силу трения вращения