Как составить план полета x plane 11

  • In this article we describe how to import flight plans into X-Plane 11 and then import them into GPS 530, for example.

    Overview of further details

    Initial Release
    Nov 30th -0001

    1 Import a flight plan into X-Plane 11

    That’s easy as can be. It is important that you have created a flight plan in .fms format beforehand. This can be done for example with onlineflightplanner.org. But also extensive tools like simBrief allow an export in .fms format. As soon as you have downloaded the .fms file, you have to move it to the directory X-Plane 11 → Output → FMS plans. Tip: To make the list as clear as possible, it is worth renaming the file as follows: ICAO-ICAO.fms. For example: EDDF-EDDM.fms.

    2 Load flight plan in XP11

    Now we have imported the flight plan into X-Plane 11. It should be available in the simulator immediately, a restart of the program is not necessary. So let’s go to the import.

    2.1 GPS 530

    Here the import is very easy. In addition, most add-on aircraft also rely on the X-Plane 530 GPS. Therefore, this description should work for quite a lot of planes. To import the flight plan you first have to click on the button FPL for Flight Plan.

    Now you get to the list of all waypoints which the currently loaded flight plan (still) has. If no flight plan is loaded, the ICAO code of the starting airport can be entered here. Now you just have to turn the outermost wheel (arrow with small bow).

    Now you get a list of all flight plans that are currently in the FMS Plans directory. Just select the corresponding flightplan and confirm with the button ENT for Enter. To choose between the different flightplans you have to use the right hand dial as well. Important: If none of the flightplans is highlighted in green, simply press the outer dial to PUSH CRSR for Push Cursor.

X-Plane 11 мой разбор для начинающих игроков

X-Plane 11 наверное один из самых мною любимых авиасимуляторов. Разбираюсь в нем я самостоятельно, поэтому прошу не ругать, так сказать, все для новичков.

Начнем с улучшайзеров, а именно с плагинов которые сделают игру лучше:

Better Pushback — лучший буксировщик для X-Рlane.
Terrain radar + Vertical Situation Display — радар поверхности под летящим самолетом.
Ground Handling Deluxe — запускает обслуживающий транспорт.
X-Life Deluxe — добавляет воздушный трафик
Advanced Rendering Options plugin for X-Plane — улучшайзер графики
Airport Navigator Plugin — навигатор по аэропортам
X-RAAS: Runway Awareness and Advisory System — голосовой помощник

Плагины устанавливаются путем их распаковки в папку с игрой X-Plane 11Resourcesplugins
Полезная ссылка с плагинами.

Еще нам понадобится навигационная база данных AIRAC. Найти ее можно вбив в поисковик Navigraph, AIRAC navigation data, скачать, найти в скаченном архив или папку xplane11_native_1803 или более позднюю, найти в ней файлы и папку CIFP и скопировать их в папку X-Plane 11Custom Data.

Теперь об управлении:

Flight Controls

Pitch Trim Up

]

Pitch Trim Down

[

Flaps Up (Закрылки вверх)

1

Flaps Down (Закрылки вниз)

2

Speed Brakes Up One (Воздушный тормоз)

3

Speed Brakes Down One (Воздушный тормоз)

4

Rudder Trim Left

5

Rudder Trim Center

6

Rudder Trim Right

7

Aileron Trim Left

8

Aileron Trim Center

9

Aileron Trim Right

0

Landing Gear Down (Шасси убрать)

CTRL + D

Landing Gear Up (Шасси выпустить)

CTRL + U

Landing Gear Toggle (Шасси)

G

Brakes Toggle Regular (Тормоз)

B

Brakes Toggle Max (Стояночный тормоз)

V

Tailhook Down

ALT + Q

Tailhook Up

ALT + W

Smoke Toggle

X

Canopy Open

ALT + E

Canopy Close

ALT + R

Engines

Throttle Down (Уменьшить тягу)

F1

Throttle Up (Увеличить тягу)

F2

Prop Down

F3

Prop Up

F4

Mixture Down

F5

Mixture Up

F6

Mixture Minimum

F7

Mixture Maximum

F8

Carb Heat On

F9

Carb Heat Off

F10

Carb Heat Toggle

F11

Idle High/Low Toggle

F12

TOGA Power

F13

Beta Toggle

/

Thrust Reverse Toggle

SHIFT + /

Starters

Engage Starter 1

CTRL + 1

Engage Starter 2

CTRL + 2

Engage Starter 3

CTRL + 3

Engage Starter 4

CTRL + 4

Engage Starter 5

CTRL + 5

Engage Starter 6

CTRL + 6

Engage Starter 7

CTRL + 7

Engage Starter 8

CTRL + 8

Weapons

Weapon Target Down

SHIFT + [

Weapon Target Up

SHIFT + ]

Instruments

Panel Brightness Down

SHIFT + CTRL + ,

Panel Brightness Up

SHIFT + CTRL + .

HUD Brightness Toggle

`

Radios

NAV1 Standby Flip

CTRL + 9

NAV2 Stanby Flip

CTRL + 0

COM1 Standby Flip

CTRL + —

COM2 Standby Flip

CTRL + =

Operation

Screenshot

SHIFT + SPACE

Quicktime Record

CTRL + SPACE

Pause

P

Ground Speed Change 

ALT + T

Flight-model Speed Change (Ускорить время)

CTRL + T

Time Down

K

Time Up

L

Time Down Lots

SHIFT + K

Time Up Lots

SHIFT + L

Contact ATC

RETURN

Fail System

CTRL + F

Cycle Dump

SHIFT + M

Make Panel Previews

SHIFT + ALT + CTRL + SPACE

Create Snap Marker

CTRL + X

Test Data Ref

CTRL + .

Slider 01-16

SHIFT + F1-F16

Replay Toggle

ALT + R

View Commands

Free Camera

C

Forward With Panel (Камера из кабины)

W

Forward With HUD

SHIFT + W

Forward With Nothing

CTRL + W

Linear Spot

SHIFT + 1

Still Spot

SHIFT + 2

Runway

SHIFT + 3

Circle

SHIFT + 4

Tower

SHIFT + 5

Ridealong

SHIFT + 6

Track Weapon

SHIFT + 7

Chase

SHIFT + 8

Cockpit Command Look

SHIFT + 9

Cinema Verite

SHIFT + C

Sunglasses

SHIFT + S

Night Vision

SHIFT + N

3D Path Toggle

CTRL + P

3D Path Reset

SHIFT + P

Show Physics Model

CTRL + M

Quick Look 0-9

NUMPAD 0-9

Quick Look Mem 0-9

CTRL + NUMPAD 0-9

General

Left

LEFT ARROW

Right

RIGHT ARROW

Up

UP ARROW

Down

DOWN ARROW

Forward

.

Backwards

,

Zoom-in

=

Zoom-out

Left Fast

SHIFT + LEFT ARROW

Right Fast

SHIFT + RIGHT ARROW

Up Fast

SHIFT + UP ARROW

Down Fast

SHIFT + DOWN ARROW

Forward Fast

SHIFT + .

Backwards Fast

SHIFT + ,

Zoom-in Fast

SHIFT + =

Zoom-out Fast

SHIFT + —

Left Slow

CTRL + LEFT ARROW

Right Slow

CTRL + RIGHT ARROW

Up Slow

CTRL + UP ARROW

Down Slow

CTRL + DOWN ARROW

Forward Slow

CTRL + .

Backwards Slow

CTRL + ,

Zoom-in Slow

CTRL + =

Zoom-out Slow

CTRL + —

Rot Up

R

Rot Down

F

Rot Left

Q

Rot Right

E

Rot Up Fast

SHIFT + R

Rot Down Fast

SHIFT + F

Rot Left Fast

SHIFT + Q

Rot Right Fast

SHIFT + E

Rot Up Slow

CTRL + R

Rot Down Slow

CTRL + F

Rot Left Slow

CTRL + Q

Rot Right Slow

CTRL + E

Action

SPACE

Лично я меняю реверс на клавишу ` (~) которая находится перед клавишей 1. Для этого открываем настройки управления, и ищем Thrust Reverse Toggle.


Еще управление: < > приблизить или отдалить камеру.

Не забудьте переключить клавиатуру на раскладку EN

Теперь построим наш маршрут полета, X-Plane не умеет автоматически их строить как это делает FlightGear, для этого необходимо воспользоваться, сервисами http://onlineflightplanner.org/ или https://flightplandatabase.com/, маршруты мы строим для X-Plane 11. По аналогии с  FlightGear я построил прямой маршрут из EDDT в EDDV и сохранил его в папку X-Plane 11OutputFMS plans  строил сервисом который указан первым.

Теперь все готово, запускаем игру. Начинаем новый полет, выбираем доступный Boeing 737-800, указываем аэропорт EDDT, можем сразу стать на полосу 26L, или не становиться. И начинаем полет.

После загрузки, откройте меню Plugins, переместив мышку вверх или нажав ESC и убедитесь, что все нужные вам плагины включены в Plugin Admin — Enable/Disable. Если вы находитесь не на полосе, воспользуйтесь плагином Better Pushback что бы отбуксировать самолет в сторону рулежки, Airport Navigator Plugin поможет найти полосу 26L, ее можно так же определить меняя вид камеры Shift + 1..9 смотрите таблицу управление.

Подготовка к полёту. Считаем, что двигатели у нас запущены и все проверки пройдены. На панели перед собой, включаем F/D ON, устанавливаем скорость IAS/MACH на 200, и правее высоту ALTITUDE 10000. Опускаем взгляд вниз находим табло NAV и в поле STAND BY устанавливаем частоту маяка 108,9.

Загружаем карту полета. Ранее мы ее создали и загрузили в X-Plane 11OutputFMS plans На панели FMS жмем кнопку INIT REF, затем на табло ищем ROUTE MENU, затем выбираем CO ROUTE LIST в нем откроются все наши сохраненные в папке планы полета, переключать листы можно кнопками PREV PAGE и NEXT PAGE. Находим наш план и выбираем его, он автоматически отобразится на табло навигации.

Снимаемся со стояночного тормоза «b», немного добавляем тяги клавиша F2 и катимся к полосе, если мы не на ней. Я не спец и не знаю норм, по этому выставляю положение закрылок на взлет в положение 1 (клавиши 1 и 2)

Начинаем взлет. Добавляем тягу F2, и на скорости 160 тянем штурвал на себя, взлетаем, убираем шасси. На 500ft можно включить автопилот, и автомат тяги. На панели жмем LNAV и кнопку CMD, самолет ложится на план полета. Жмем A/T и SPEED включается автомат тяги. Продолжаем набирать высоту, нажимаем V/S теперь устанавливаем 2500 и видим как наш самолет набирает нужную высоту. Убираем закрылки.

Для того, что бы полет приходил быстрее жмем CTRL+T.

После прохождения последней точки начинаем снижение. Переключаемся на 108,9. Выставляем  4200ft жмем V/S устанавливаем -2500 снижаемся, где то за 20NM  жмем VOR LOC когда мы попадем в зону маяка самолет начнет выравниваться на полосу при этом на табло отображается 2 розовых ромба, ромб на горизонтальной плоскости выравнивается по центру шкалы, это означает, что самолет находится перед полосой, продолжаем снижение до 2000 — 2200ft одновременно сбрасываем скорость до 140 — 160, на 190 выпускам закрылки в первое положение на 160 во второе на 140 в третье. Можно использовать воздушный тормоз (клавиши 3 и 4 чтобы сбросить скорость). И наблюдаем за ромбом в вертикальной плоскости, когда ромб начнет приближаться к центру шкалы жмем APP, в правом верхнем углу автопилота будет гореть G/S, теперь мы снижаемся по глиссаде на полосу. Выпускаем шасси. В принципе все, самолет может сам сеть. Включаем автоматическое торможение «b» при необходимости запустить реверс. Выключаем автомат тяги, на отметке 40-30 можно чуть приподнять нос, уменьшаем тягу F1. Садимся, когда почти остановились отключаем тормоза. Рулим на рулёжку к аэропорту.

Introduction: How to Program X-Plane11 Default 737 FMC

One day I was flying in the x-plane 11 default 737, and I wanted to know how to put waypoints in the FMC. I searched online, and the only tutorials I could find were for the Zibo 737. Eventually I figured out how to program the FMC so now I am making a tutorial for less experienced players.

In this scenario, I will be going from KSAC to KSFO and my waypoints will be ALWYS->CEDES->ARCHI. My cruising altitude will be 5000ft, I will be going at 250 knots and my callsign will be AAL1738.

Step 1: Flight Plan

Before you can program your FMC you need to have waypoints. I recommend SkyVector It is a free website you can use to find waypoints and flight routes.

Step 2: Press FPLN on the FMC

Step 3: Press CLR to Clear the Scratchpad

Step 4: Enter Your Origin Airport’s ICAO Code on the Scratchpad

Step 5: Press the Button Next to the Boxes for the Origin Airport

Step 6: Enter Your Destination Airport’s ICAO Code on the Scratchpad

Step 7: Press the Button Next to the Boxes for the Destination Airport

Step 8: Enter Your Flight Number in the Scratchpad

Step 9: Press the Button Next to the Spaces for FLT NO

If you do this correctly, the blue light above EXEC should light up, do not press EXEC yet. There is an option for CO ROUTE next to the FLT NO but ignore that. The CO ROUTE is for company routes.

Step 10: Enter Your First Waypoint in the Scratchpad

Step 11: Press the Button Next to the TO Designation

If you do this correctly then the space under VIA should automatically fill in with the word DIRECT.

Step 12: Press EXEC

After you press it, the blue light should go off.

Step 13: Press the LEGS Button

This should take you to a screen like the one above.

Step 14: Enter Your Second Waypoint in the Scratchpad

Step 15: Press the Button for the Empty Space Under Your Last Waypoint

If you do this correctly there will be an option to CANCEL MOD and EXEC will light up again.

Step 16: Press EXEC

Each time after modifying your legs, you will need to press EXEC.

Step 17: Repeat the Last Three Steps As Many Times As Needed, If Necessary Press NEXT PAGE to Add More Waypoints.

Step 18: If Something Like the Below Happens to You, Choose the Option That Matches Your Waypoint’s Location.

Step 19: Press the Button DEP/ARR

It should take you to a page like the one above.

Step 20: Click on the DEP Option

Step 21: Choose Which Runway You Will Be Taking Off From

If necessary click on NEXT PAGE to get more runway options.

Step 22: Press EXEC

Step 23: Press the Button for DEP/ARR INDEX

This will take you back to the DEP/ARR page.

Step 24: Press the ARR Button for Your Destination Airport

Step 25: Choose Which Runway You Want to Land On

If necessary press NEXT PAGE to look at more options.

Step 26: Press EXEC

Step 27: Press the LEGS Button

There will be a space that has boxes and says DISCONTINUITY, that is fine.

Step 28: Go to the Next Page and Press on the Button That Is Right After DISCONTINUITY

If there is an option under DISCONTINUITY then press that. Doing this will make that option go into your scratchpad.

Step 29: Go Back to the DISCONTINUITY Page and Press the Button Next to It

This will replace the DISCONTINUITY with the waypoint.

Step 30: Press EXEC

Now your NAV flight plan is complete, but you still need to configure the climb cruise and descent.

Step 31: Press CLB

Step 32: Modify the SPD/ALT Limit to Your Suit.

Since my cruising altitude is 5000 I will leave the CLB page as it is.

Step 33: Press Either CRZ or NEXT PAGE They Both Go to the Same Page

Step 34: Modify This Page to Suit Your Needs

I am cruising at 5000ft and my target speed will be 250kts.

Step 35: Press DES or NEXT PAGE

Step 36: Modify This Page to Suit Your Needs

Step 37: Taxi and Takeoff

Step 38: Flip F/D From Off to On

Step 39: Press CMD

Step 40: Press LNAV

Step 41: Press VNAV

Step 42: Flip A/T From Off to ON

Step 43: Relax While the Plane Flies Itself.

This user manual provides detailed information on installing and using XPFlightPlanner, the X-Plane flight planner and generator.

Table of content

  • 1 Introduction
  • 2 Initial setup
    • 2.1 Installation on Windows
    • 2.2 Installation on Mac
    • 2.3 Activate with your serial number
    • 2.4 Select the navigation database
  • 3 Using XPFlightPlanner
    • 3.1 User interface overview
    • 3.2 Generate a new flight plan
      • 3.2.1 Generate flight plan automatically
        • 3.2.1.1 Routing options
        • 3.2.1.2 Route generation
      • 3.2.2 Edit or create a flight plan manually
    • 3.3 Open and save flight plan
    • 3.4 Print a flight plan log
  • 4 Load a flight plan into X-Plane

Introduction

XPFlightplanner is a sim flight plan generator application compatible with X-Plane. It has been carefully designed to be intuitive, allowing flightsim enthusiasts to easily create flight plans from one airport to another with just a few simple clicks.

XPFlightPlanner uses X-Plane’s native file format *.fms to store and load flight plans.

Remember, this tool must not be used for real world aviation but for simulation purpose only!

Initial setup

XPFlightPlanner can be installed on Windows and Mac OS X, it requires either:

  • Microsoft Windows (10+) on an Intel 64 bit computer
  • or Apple Mac OS X (10.12+) on an Apple Silicon (M1, M2) or Intel Mac.

Installer files can be  downloaded from our download page.

Installation on Windows

To install XPFlightPlanner on Microsoft Windows, simply follow these steps:

  1. Download the installer
  2. Execute the installer and follow instructions
  3. Launch XPFlightPlanner from the  Start menu

By default XPFlightPlanner is installed in C:Program FilesXPFlightPlanner.

Installation on Mac

To install XPFlightPlanner on Apple Mac OS X, simply follow these steps:

  1. Download the image file (dmg)
  2. Open the image file and copy XPFlightPlanner to /Applications folder
  3. Eject the disk image and launch XPFlightPlanner by double clicking on it

Activate with your serial number

To register your copy of XPFlightPlanner, follow these simple steps:

  1. Go to the “Help” menu, then select “Register your license”
  2. Copy and paste your email and serial number from the order email into the registration dialog to ensure accuracy and prevent any typos
  3. Click on the “Activate” button

XPFlightPlanner license

Activate your license

If you didn’t receive your serial number, please check your email inbox and spam folder. The email is sent automatically after the purchase is completed.

By default, you can activate XPFlightPlanner on up to 5 computers that you own. If you need more activation slots for your personal use, please contact us.

Once the activation is complete, XPFlightPlanner will unlock the limitation of 5 waypoints, allowing you to fully experience the full capabilities of the software.

Select the navigation database

To use XPFlightPlanner, you’ll need access to X-Plane’s world navigation database. You have two options for the database source: either downloading the database from the internet (which is stored on GitHub servers), or importing the navigation database from your local X-Plane installation.

Upon first launch, the “Navigation database” dialog will appear, allowing you to choose between downloading the database from the internet (which is hosted on GitHub servers), or loading the database from your local X-Plane installation. You can also access this dialog at any time by selecting “Select navigation database” from the “Edit” menu.

XPFlightPlanner navigation database

Select the navigation database
  • If you choose to download the database from the internet, select the “Use database from server” option and click the “Download” button. The download process can take up to a minute, depending on your network speed and the server’s conditions. Once the database has been successfully downloaded, it will be stored on your computer in an optimized binary format. XPFlightPlanner will use this same database each time it is started, unless you update and download a new version.
  • Alternatively, you can choose to import the database from your X-Plane installation by selecting “Use X-Plane database” and then clicking “Import from X-Plane.” This process may take up to 1 minute, depending on the speed of your computer. After complete, the binary optimized database will be loaded every time you start XPFlightPlanner.

In order to ensure that XPFlightPlanner is using the most up-to-date navigation database, you’ll need to either download or import the database again whenever the X-Plane data cycle is updated.

To use a custom navigation database in XPFlightPlanner, such as one provided by Navigraph, simply select the option “Use custom data” in the “Navigation database” dialog, and then load the data by clicking the “Import from X-Plane” button. This will import the custom database into XPFlightPlanner’s binary optimized format. Note that you will need to re-import the custom database each time your provider updates the data cycle.

To load a custom navigation database, ensure that the custom data is located in the <X-Plane>/Custom Data directory and contains the following files:

  • earth_awy.dat,
  • earth_fix.dat,
  • earth_nav.dat,
  • CIFP directory.

Note: X-Plane distributes its database under the GPL license. In our GitHub repository which is also made available to the public under the GPL license, you will find the source code for the command line tool that converts the X-Plane database into the binary optimized format used by XPFlightPlanner and the corresponding binary file.

Using XPFlightPlanner

User interface overview

When you launch XPFlightPlanner the main window will appear, displaying an empty flight plan document. This window consists of four main sections: a map, a flight plan table, a list of available points (corresponding to the navigation database), and a panel that displays details of the selected item (point or route).

XPFlightPlanner interface overview

The main window also features a toolbar at the top of the screen, which provides quick access to frequently used actions. All actions can also be found in the top menu. If you wish to hide either the map or the flight plan table, you can use the relevant buttons on the right toolbar or choose the appropriate option in the “View” menu.

Generate a new flight plan

XPFlightPlanner allows you to create flight plans either automatically with the flight plan generator or manually. You can also modify an automatically generated flight plan as needed.

Generate flight plan automatically

XPFlightPlanner has a route finder that can generate the best route from an airport to another.

To generate a flight plan in XPFlightPlanner, you need to have at least two waypoints in your flight plan. The first waypoint should represent your departure point and the second your arrival.

Once you have added these two waypoints, you can either click on the generator button  or go to the “Flight plan” menu and select “Generator”. The application will then open the route finder dialog which gives a general overview of the flight: departure, arrival and approximate distance.

In dialog, you can configure the performance parameters for your aircraft. To do this, select your desired climb performance, including the climb speed (knots) and rate (feet/min). Next, specify the cruise altitude (feet or Flight Level) and speed (knots or Mach). Finally, choose your preferred descent speed and rate. These performance settings are saved and will be remembered for future use.

XPFlightPlanner route finder, with the flight plan generator dialog
Routing options

In the routing options, you have the choice to connect your departure and arrival with the option “Connect departure and arrival to existing routes”. The flight plan generator finds routes based on existing database segment only. In the case this option is not selected and neither departure nor arrival is connected to an existing segment, the generator may not be able to find a suitable route. In the field “Search range” you may specify the range in nautical miles for connecting departure and arrival to existing database routes.

Then, you can choose the type of route to use. You have the option to prioritize High (JET) routes, use only high routes, use only Low (Viktor) routes, or have no preferences.

Route generation

Click the “Start” button to initiate the route generation process. Upon completion, the flight plan generator window can be closed and the resulting flight plan will be displayed in the main window.

In the event that the flight plan generator is unable to find a route, you have options to try again with modified settings such as connecting the departure and arrival to existing routes or increasing the search range for connections. You can also experiment with different route type preferences to expand the routing options.

Edit or create a flight plan manually

Flight plans can be created or modified either automatically or manually. The manual editing option also provides the ability to fine-tune an automatically generated flight plan, if you need to modifying the departure procedure as instance.

You can add waypoints to your flight plan in multiple ways, either by double-clicking a point on the map or a point in the navigation database list. To remove a waypoint, simply double-click it on the map. Right-clicking on a point opens a contextual menu with options to add the point to the beginning, middle, or end of the flight plan, or to remove it.

Manual edit the flight plan

Below the flight plan table, there is a compact toolbar that provides editing options for the flight plan. The options include the route generator (available when the flight plan has at least two waypoints), a button to add the currently selected point to the flight plan, a button to remove the selected waypoint, and arrows to change the order of waypoints, a button to reverse the flight plan order, and a trash button to clear the entire flight plan.

Open and save flight plan

XPFlightPlanner supports opening and saving flight plans in X-Plane’s native *.fms format. To open a flight plan, you can either click the button on the toolbar or select “Open” from the “File” menu. To save a flight plan, use the button on the toolbar or select ” Save” or “Save as” from the “File” menu.

To ensure the flight plans are found by X-Plane’s FMS, they must be saved in the <X-Plane>/Output/FMS plans directory. In the XPFlightPlanner preferences, you have the option to always open or save flight plans from this directory or to remember the last directory used.

Print a flight plan log

XPFlightPlanner allows you to print your flight plan log on paper for sim brief. To do so, navigate to the “File” menu and use the following options:

  • Page Setup: to choose the type of paper and orientation (Landscape or Portrait).
  • Print Preview: to preview the flight plan and check the paper settings before printing.
  • Print: to send the flight plan to your printer.

XPFlightPlanner print flight plan

Flight plan print preview

Note: For optimal readability, it’s recommended to set the paper orientation to Landscape rather than Portrait.

Load a flight plan into X-Plane

To load the flight plan into X-Plane’s FMS files must be saved in the <X-Plane 11>/Output/FMS plans directory.

To load a flight plan in X-Plane, follow these steps:

  1. Launch X-Plane and open the Flight Management System (FMS)
  2. In the FMS, click the ROUTE MENU button
  3. From the route menu, click the CO ROUTE LIST button
  4. The list of all saved flight plans will be displayed.
  5. Select the desired flight plan by clicking on its corresponding button.

X-Plane FMS main menu

Load flight plan step 2
X-Plane FMS route menu
Load flight plan step 3
X-Plane FMS CO route list
Load flight plan step 4

) которая находится перед клавишей 1. Для этого открываем настройки управления, и ищем Thrust Reverse Toggle.

Еще управление: < > приблизить или отдалить камеру.

Не забудьте переключить клавиатуру на раскладку EN

Теперь построим наш маршрут полета, X-Plane не умеет автоматически их строить как это делает FlightGear, для этого необходимо воспользоваться, сервисами http://onlineflightplanner.org/ или https://flightplandatabase.com/, маршруты мы строим для X-Plane 11. По аналогии с FlightGear я построил прямой маршрут из EDDT в EDDV и сохранил его в папку X-Plane 11OutputFMS plans строил сервисом который указан первым.

Теперь все готово, запускаем игру. Начинаем новый полет, выбираем доступный Boeing 737-800, указываем аэропорт EDDT, можем сразу стать на полосу 26L, или не становиться. И начинаем полет.

После загрузки, откройте меню Plugins, переместив мышку вверх или нажав ESC и убедитесь, что все нужные вам плагины включены в Plugin Admin — Enable/Disable. Если вы находитесь не на полосе, воспользуйтесь плагином Better Pushback что бы отбуксировать самолет в сторону рулежки, Airport Navigator Plugin поможет найти полосу 26L, ее можно так же определить меняя вид камеры Shift + 1..9 смотрите таблицу управление.

Подготовка к полёту. Считаем, что двигатели у нас запущены и все проверки пройдены. На панели перед собой, включаем F/D ON, устанавливаем скорость IAS/MACH на 200, и правее высоту ALTITUDE 10000. Опускаем взгляд вниз находим табло NAV и в поле STAND BY устанавливаем частоту маяка 108,9.

Загружаем карту полета. Ранее мы ее создали и загрузили в X-Plane 11OutputFMS plans На панели FMS жмем кнопку INIT REF, затем на табло ищем ROUTE MENU, затем выбираем CO ROUTE LIST в нем откроются все наши сохраненные в папке планы полета, переключать листы можно кнопками PREV PAGE и NEXT PAGE. Находим наш план и выбираем его, он автоматически отобразится на табло навигации.

Снимаемся со стояночного тормоза «b», немного добавляем тяги клавиша F2 и катимся к полосе, если мы не на ней. Я не спец и не знаю норм, по этому выставляю положение закрылок на взлет в положение 1 (клавиши 1 и 2)

Начинаем взлет. Добавляем тягу F2, и на скорости 160 тянем штурвал на себя, взлетаем, убираем шасси. На 500ft можно включить автопилот, и автомат тяги. На панели жмем LNAV и кнопку CMD, самолет ложится на план полета. Жмем A/T и SPEED включается автомат тяги. Продолжаем набирать высоту, нажимаем V/S теперь устанавливаем 2500 и видим как наш самолет набирает нужную высоту. Убираем закрылки.

Для того, что бы полет приходил быстрее жмем CTRL+T.

После прохождения последней точки начинаем снижение. Переключаемся на 108,9. Выставляем 4200ft жмем V/S устанавливаем -2500 снижаемся, где то за 20NM жмем VOR LOC когда мы попадем в зону маяка самолет начнет выравниваться на полосу при этом на табло отображается 2 розовых ромба, ромб на горизонтальной плоскости выравнивается по центру шкалы, это означает, что самолет находится перед полосой, продолжаем снижение до 2000 — 2200ft одновременно сбрасываем скорость до 140 — 160, на 190 выпускам закрылки в первое положение на 160 во второе на 140 в третье. Можно использовать воздушный тормоз (клавиши 3 и 4 чтобы сбросить скорость). И наблюдаем за ромбом в вертикальной плоскости, когда ромб начнет приближаться к центру шкалы жмем APP, в правом верхнем углу автопилота будет гореть G/S, теперь мы снижаемся по глиссаде на полосу. Выпускаем шасси. В принципе все, самолет может сам сеть. Включаем автоматическое торможение «b» при необходимости запустить реверс. Выключаем автомат тяги, на отметке 40-30 можно чуть приподнять нос, уменьшаем тягу F1. Садимся, когда почти остановились отключаем тормоза. Рулим на рулёжку к аэропорту.

Авиасимулятор X-Plane 11: настройка игры для VR и рекомендуемые аддоны

X-Plane 11 представляет собой авиасимулятор гражданской авиации с физически корректным расчетом аэродинамики в реальном времени с помощью теории элемента лопасти. В отличии от Microsoft Flight Simulator X и его наследника Prepar3D, это позволяет лучше моделировать поведение воздушного судна на критических углах атаки и в целом, самолеты здесь чувствуются «живыми», особенно в условиях сильного ветра и турбулентности.

В комплекте с X-Plane поставляется редакторы для создания своих самолетов и аэропортов, множество неплохих моделей можно скачать бесплатно с сайта. При установке симулятора доступен для загрузки рельеф всей Земли(около 70 Гб) с точностью сетки 100м, для большей точности можно скачать сторонние модификации, увеличивающие разрешение авто генерации до 30м(время загрузки и потребление ОЗУ будет увеличено в несколько раз) или отдельные кастомные сценарии для городов и аэропортов, а также другие аддоны и дополнения.

Для совершения полетов в X-Plane необязательно приобретать джойстик — имеется удобное управление с мыши и поддержка VR контроллеров. Если же выбирать джойстик именно для симулятора — в первую очередь будет стоять выбор между штурвалом или непосредственно джойстиком. Первый используется на самолетах марки Боинг, а второй(который также называется сайдстик) — на аэрбасах. Но все же джойстик более универсален — на штурвале нормально полетать на вертолетах уже не выйдет.

X-Plane 11

Выбор железа и настроек графики

Железо для X-Plane нужно специфичное, как и для всех симуляторов — быстрый на однопоток процессор(желательно Intel с максимальной частотой в разгоне) и видеокарта Nvidia. Карты от AMD показывают чрезвычайно низкую производительность в данном симуляторе в следствии использования мультиплатформенного OpenGL. Планируется скорый переход на api Vulkan и улучшение многопоточности и оптимизация работы с AMD картами, на точных сроков нет.

Видеокарта не требуется большой мощности, в отличии от DCS World, хотя и желательна. Важен объем видеопамяти(VRAM) — не менее 6 Гб и минимум 8 Гб ОЗУ, рекомендуется 16-24 Гб для более сложных сценариев и игры с модификациями(например, с улучшением точности сетки). Так же стоит убедиться, что файл подкачки выставлен в 1.5-2 раза больше объема ОЗУ — X-Plane любит выделять под себя много виртуальной памяти(я наблюдал до 30 Гб).

Требования к VR шлему здесь такие же, как и в DCS World, кроме того факта, что в первом хоть и есть формальная поддержка контроллеров, летать с их помощью, в принципе, невозможно, в отличии от X-Plane.

Настройки графики лучше выставлять средне-высокие, с минимальными, убранными в ноль отражениями(Reflection details) — эта опция известный убийца fps. Также стоит снять галочку рисовать тени на сценарии(Draw shadows on scenery) и выставить качество текстур(Texture quality) и общее качество эффектов(Visual effects) на один пункт ниже. Сглаживание(Antiliasing) стоит использовать очень осторожно и в зависимости от мощности видеокарты подобрать значения для себя. В следствии использования игрой сглаживания SSAA, устанавливать внешний суперсемлинг необязательно.

Список рекомендуемых аддонов

В первую очередь для VR must have аддоном является 3jFPS-wizard11. Перед установкой внимательно прочитайте инструкцию. Он позволяет выставить желаемый фпс и скрипт автоматически будет уменьшать и увеличивать дальность прорисовки для сохранения требуемого fps, что особенно важно для VR.

Рекомендую выставить 45 fps(для шлемов CV1 и HTC Vive) или 40(для Rift S) и включить ASW(на шлемах Oculus). Получается плавная и приятная картинка. Сразу стоит забыть о достижении стабильных 80 или 90 fps без ASW, т.к. ни один процессор столько кадров не подготовит, разве что в условиях сильной облачности, когда нет необходимости рендерить ландшафт.

Boeing 737 от Zibo

Остальные аддоны можно ставить уже по желанию. Вторым лучшим, на мой взгляд, является доработанный стоковый Boeing 737 от Zibo, который сперва шел как улучшение стокового самолета, а теперь представляет из себя отдельный самостоятельный самолет. В нем значительно доработаны системы, аэродинамика, звуки, анимации, добавлен погодный радар и планшет. Полный список изменений есть на странице мода.

Для мощных компьютеров с большим количеством ОЗУ и VRAM, а также места на SSD можно поставить HD Mesh Scenery v4, который улучшит качество сетки ландшафта. Сравнительный скриншоты и полное описание с инструкцией по установке можно найти на сайте.

X plane 11 как летать

637 уникальных посетителей
30 добавили в избранное

Этот прибор сделан в виде циферблата со стрелкой. Для полета по курсу этого маяка необходимо взять штурманскую карту (включить соотвествующую вкладку Location, при этом для подлинного аналога полета в жизни нужно выключить опцию «местоположение самолета»)
считать частоты близлежащих маяков (это обычно трехзначные целые частоты, например, 303, 345 и т.п.). Далее необходимо с помощью ручку настройки на панели приборов самолета настроить необходимую частоту и если расстояние до маяка приемелемое для определения его сигнала по амплитуде, то стрелка из выключенного состояния (когда она всегда показывает направо на 90 градусов) повернется в сторону маяка. Туда и нужно лететь.

Когда самолет пролетит над маяком, то будет подан характерный сигнал-Бип, часто при этом загорается синяя лампа на приборной доске. После этого стрелка переворачивается на 180 градусов — значит нужно искать новый орентир или поворачивать на заранее намеченный другой ориентир.

Такие маяки часто можно использовать и для посадки на аэродром. Обычно маяки стоят в направлении взлетно-посадочной полосы (ВПП). Когда самолет снизится до 2-3 тыс. футов (фут = 0.3 метра), то, как правило, видимость на такой высоте проясняется, в каком бы тумане он не летел до этого. Если Вы правильно соориентировались при заходе на выбранный Вами NDB, то вы наверняка увидите на расстоянии 3-5 морских миль (nm) ВПП. Днем это сделать труднее, чем ночью, т.к. ночью ВПП прекрасно подсвечена желтыми огнями и часто имеет бегущую светлобелую «молнию-стрелку» в направлении посадки. Слева будут красные огни в виде полоски перпендикулярной ВПП. Справа бывают такие же зеленые полоски.

Днем увидеть ВПП намного труднее, т.к. она такая же серая, как и все вокруг. Особенно трудно ВПП увидеть днем, если вы просто шли на NDB и когда его пролетели, то попали не в направлении посадки, а под большим углом к нему. В этом случае необходимо отказаться от посадки, а сделать плавный круг на высоте 2-3 тыс. футов и повторно соориентироваться на NDB, но уже с учетом первого подполета.

Обычно этот рибор сделан тоже в виде циферблата, но с перекрещенными белыми линиями. Но есть и в виде одной вертикальной линии (самолет C-150) или стрелки на экране дисплея
(самолет Аванти). Снова берем штурманскую карту и находим частоты VOR (это обычно трехзначные числа с сотыми долями. напрмимер 117.25, 122.90 и т.п.). Когда мы настроим нужную частоту с помощью «барашка» настройки, то вертикальная линия отклонится от своего положения. Тогда необходимо вращая ручку настройки направления на самом приборе VOR привести вертикальную линию снова в центр. Направление в градусах, которое приведет
линию в центр и будет искомым направлением, в которым нужно лететь. При этом на приборе всегда есть маленький треугольник, который показывает, как Вы летите в выбранном направлении, т.е. улетаете Вы от VOR или подлетаете к VOR. Также на дисплее у продвинутых самолетов, например, самолет Baron, будет написано расстояние до VOR в морских милях (nm). Это очень удобно, т.к. можно быстро сообразить хватит ли Вам топлива, чтобы долететь до этой VOR и далее по маршруту.

Естественно VOR тоже можно использовать для посадки на ВПП аналогично описанным выше NDB. Но это, как правило, не нужно делать, т.к. если аэродром оборудован VOR, то он имеет и глиссаду ILS.

Этот прибор, так назывемая, посадочная глиссада всегда входит в состав VOR, описанный выше. Это фактически тот же прибор VOR, но используется несколько иначе. Частоты ILS обычно 109.25, 110.50 и т.п. Они также указаны на штурмансих картах и указана стрела посадки. Частота указана на острие стрелы. После натройки на выбранную частоту ОБЕ линии — и вертикальная и горизонтальная — уйдут от перекрещивания в центре. Ваша задача снова скрестить их в центре.

Как? Этого можно добиться управляя самолетом при подлете к ВПП зная, что вертикальная линия показывает направление ВПП, а горизонтальная линия показывает высоту, которую нужно держать, чтобы правильно увидеть ВПП за одну морскую милю до начала ВПП. Далее ВСЕ ПРИБОРЫ БЕСПОЛЕЗНЫ. На них смотреть более не нужно. ПОСАДКА осуществляется ВСЕГДА ВИЗУАЛЬНО.

Это сделано по причине невозможности с помощью приборов определить при разных погодных условиях ТОЧНЫЕ моменты соприкосновения колес с ВПП и необходимые усилия торможения и реверса турбовинтовых двигателей (иначе самолет пойдет юзом и может улетеь с полосы в сторону или сломать амортизаторы на посадочных втулках и т.д.). Посадку может сделать ТОЛЬКО ЧЕЛОВЕК-ПИЛОТ, используя свои навыки посадки, выработанные за многие тысячи часов полетов.

Поэтому существет НЕЛЕТНАЯ погода, когда ВПП не видна на расстоянии 1 мили и менее. В таком случае ЛЮБОЙ аэродром закрыт для посадки. С него можно только взлетать, т.к. это много проще и ничего не требует кроме распоряжения диспетчера аэродрома.

И еще, всегда до посадки и взлета смотрите данные о ветре (кликните на кружучек на карте с названием аэропорта или аэродрома). Если он сильный (30-50 футов в секунду), то выбирайте полосу при посадке против ветра. Если такой полосы не найдете на выбранном Вами аэродроме, то лучше летите туда, где ветра меньше. При сильном ветре легкие самолеты (до 5 тонн) часто «сдувает» с полосы, что приводит к авариям.

СОВЕТ по взлету при сильном ветре. Берите разгон против ветра и начинайте его в любом месте аэродрома (даже не на ВПП), а потом, когда наберете более 50% необходимой скорости для взлета выруливайте на ВПП. Для этого на многих ветренных аэродромах сделаны косые отводы от ВПП (например, в аэропорту Vagar), с которых и нужно стартовать. Это связано с тем, что когда самолет еще только набирает 20-40% взлетной скорости его просто сдувает в сторону и он практически всегда попадает после этого в аварию.

Теперь, выключите опцию «местоположение самолета» на карте и ВПЕРЕД. Определяйте, как в реальной жизни, где Ваш самолет, летите по намеченному Вами заранее курсу и главное, не разбейтесь при посадке, в чем вам поможет ILS. Это очень увлекательно, при этом не нужен и никакой сюжет и карьера пилота. Если Вы сможете освоить полет по приборам на 100%, то вы получите от полетов максимальное наивысшее удовольствие.

НЕ ЗАБЫВАЙТЕ, когда летите ночью и в тумане/облаках да еще в дождь и снег КОНТРОЛИРОВАТЬ высоту полета по карте штурмана ибо можно легко врезаться в горы, особенно в Альпах. Для освоения посадки в горах рекомендую купить DLC аэропорт Лугано.
Если научитесь садится ночью и в непогоду в Лугано, то можете смело купить X-Plane Pro за 1000 евро, нанять инструктора по Интеренету и сдавать на Лицензию пилота.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как найти номер окпо организации
  • Как найти синус если есть косинус калькулятор
  • Найти песню горит как огонь
  • Экран компьютера перевернулся на 180 как исправить
  • Как найти статус песню